3 olika smaksättningar på raw bovetecrunch/ granola

  • Bovete är helt glutenfritt, bovete är inte släkt med vete överhuvudtaget, det är nämligen inte ett gryn, bovete är faktiskt ett frö!
  • Rikt på aminosyror, innehåller 8 essentiella aminosyror.
  • Mineralrikt, speciellt rikt på magnesium, kalium, fosfor järn, även rikt på boron som sägs göra benen i kroppen hårdare.
  • Bovete är mycket basgörande för kroppen.
  • 2,4 dl/ 1 Cup ger 15 % av de dagliga rekommenderade innehållet för omega 3.
  • Bovete är en riktigt bra källa till B vitaminer som stärker hår och naglar.
  • Högt antioxidant innehåll.
    img_20161121_210522

Bovete är som du ser rena miraklet för hälsan! Vi borde alltså äta mer bovete! Bovete är däremot väldigt lätt att få i sig, här nedan finner du 3 fantastiska recept på bovete crunch. Recepten ger ett gott, sött, krispigt resultat som du kan toppa vad du vill med, t. ex ha på yoghurten, toppa smoothien eler chiapuddingen med, äta med mandelmjölk, frukt och bär, som salladstopping, topping på fruktsallad, eller bara äta som dem är, som godis! Perfekt att ha med på resan i en liten burk när hungern sätter in!

Man behöver dock inte smaksätta sina bovete crunch, dem är väldigt goda att äta naturella, på min svenska youtube kanal finner du exakt hur man gör för att grodda/ blötlägga bovete. Du hittar länken här.

Satserna i recepten är mycket små, jag rekomenderar att du dubblerar recepten och gör mycket på en gång. Det är alltid bra att ha hemma, och dem håller superlänge!
img_20161121_210522-3
Prenumerera på min youtubekanal här!
Smaksättning nr. 1: choklad
– 1 dl helt bovete/ 0,4 Cup buckwheat
– 1/3 banan
– 1,5 msk carob pulver eller kakao, använder du kakao- tillsätt lite mer sötning, i form av t. ex kokos socker/ 1,5 TBS carob powder (or cacao)

Gör så här:

Blötlägg bovetet, och grodda det gärna (se här, exakt hur man gör). Mosa bananen i en tallrik med carob pulver. Blanda i bovetet och rör runt noga. Sprid ut på en plåt och sätt in i torkugnen minst 8 timmar, eller tills bovetet är helt krispigt och torrt.

img_20161121_210522-2
Smaksättning nr 2: Spirulina/ ingefära

– 1 dl helt bovete/ 0,4 Cup buckwheat
– 1 msk flytande sötning (ej rinnande utan mer ”seg” såsom coconut nectar, honung)/ 1 TBS coconut nectar or honey
– ½-1 msk spirulina/ ½-1 TBS spirulina powder
– ½ msk riven ingefära/ ½ TBS grated ginger

Gör så här:

Blötlägg bovetet, och grodda det gärna (se här, exakt hur man gör). Blanda noga ihop bovetet med övriga ingredienser i en skål. Sprid ut på en plåt och sätt in i torkugnen minst 8 timmar, eller tills bovetet är helt krispigt och torrt.

img_20161121_210522-1
Smaksättning nr 3: Pepparkakskryddad

– 1 dl helt bovete/ 0,4 Cup buckwheat
– 1 msk kokos socker/ 1 TBS coconut sugar
– ½ msk pepparkakskrydda/ ½ TBS gingerbread spices

Gör så här:

Blötlägg bovetet, och grodda det gärna (se här, exakt hur man gör). Blanda noga ihop bovetet med övriga ingredienser i en skål. Sprid ut på en plåt och sätt in i torkugnen minst 8 timmar, eller tills bovetet är helt krispigt och torrt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*