Sanningen om banan detox/ banana Island ?

552071_10151093753217436_1869193630_nMånga man ser på Youtube och bloggar testar att göra en banan detox/ banan Island. Idén med detta är att ge magen en vila, få mer energi och ”detoxa” kroppen. Idén kanske mer kan vara riktad åt en ”monodiet” vilket innebär att du äter en frukt i ett mål, alltså det behöver inte vara banan det kan vara mango, melon, apelsin etc.

Varför du bara äter en frukt i ett mål är för att göra det så enkelt för kroppen som möjligt. Ju mer ingredienser du blandar desto svårare blir det för kroppens matsmältningssystem att ta hand om det du äter.

Men att köra en banan diet, vilket de flesta kör, är det verkligen så bra? Jo det finns fördelar, men det finns även nackdelar. Jag börjar räkna upp fördelarna. Sedan går vi vidare till nackdelarna där jag även gjort en titt på hur mycket (eller hur lite?) näring man får i sig om man äter endast banan.

Fördelar:

  • Ger matsmältningen en vila. Största delen energi går åt till vårat matsmältningssystem, genom att äta en frukt diet  kommer mer energi att gå till att reparera övriga kroppen då magen inte behöver arbeta lika hårt.
  • Du kommer bli mätt och är du inte det så har du ätit för lite!
  • Ökar energin
  • Det är billigt.
  • Frys in bananer och du kan äta hur mycket glass du orkar!
  • Äter du vanligtvis en ”vanlig kost” med animaliska livsmedel, mycket processat och halvfabrikat får du förmodligen i dig mer näring genom en banan diet än vad du annars får. Du kan därför dra stora hälsovinster genom att testa en sån här detox.
  • Din hy kommer stråla!

Nackdelar:

  • Att bara äta bananer är ensidigt, en frukt detox är bra men bara bananer ger dig inte allt du behöver. Bananer till skillnad mot frukter med kärna/frön (t. ex mango, papaya etc) i har inte en bra mineralbalans, alltså du skulle därför kunna få obalanser i kroppen om du kör på för länge.
  • Bananer är inte optimalt att endast äta då dem innehåller för lite vätska. Om man detoxar vill man ju ”flusha ut” gifter ur kroppen, alltså är det bättre att äta mer vätskerik frukt, t. ex melon. Frukt som innehåller mer vätska är dessutom ännu mer lättsmält.
  • Om en banan inte är ordentligt mogen kan den vara riktigt svår för vissa personer. Är den dessutom för mogen är det inte heller bra, gränsen mellan omogen, perfekt mogen och övermogen är fin.
  • Om man jämför näringsvärdet (se nedan) mellan melon och banan kan man även se att en melon diet täcker nästa alla näringsbehov (eftersom frukt är så lättsmält och att du inte får i dig någon animalisk föda behöver du troligen inte så mycket som är rekommenderat näringsmässigt) då du får i dig mer mineraler, vitaminer, omega 3 och aminosyror. Bananer har på tok för lite omega 3 och mer omega 3 än 6, därför är en melon detox bättre då du får i dig allt omega 3 och det har dessutom än bättre balans mellan dessa fettsyror.
  • Du kommer tröttna på banan vilket är synd, banan är ju trots allt väldigt gott och dessutom hälsosamt!
  • Du shockar kroppen. Din kropp är förmodligen inte van vid denna kost. Att shockera kroppen med något nytt är aldrig bra. Du kommer rubba dina hormoner, blodsocker, få huvudvärk, bli trött och kanske sova dåligt de första dagarna. Det är mycket bättre att sikta in dig på en långsam förändring i din kost genom att äta mer frukt och grönt succesivt.
  • Du kommer känna dig ”sockerhög”. Är du van vid att äta en mer fettrikk kost (över 20%) kommer inte sockret nå in i cellerna vilket gör att ditt blodsocker höjs, detta går dock över efter ett par dagar.
  • Är det inte sommar finns risken att du kommer frysa otroligt mycket, då du knappt får i dig något fett.
  • Du måste tillsätta väldigt mycket gröna blad i kosten för att täcka näringsbehoven. Gröna blad kan vara svårt att få tag på och det är dyrt, särskillt ekologiskt. Äter du bananer behöver du ÄNNU mer gröna blad än om du t.ex skulle äta honungsmelon.

Så här ser näringsinnehållet ut för en banandag:

 

Näringsinnehållet om du skulle äta honungsmelon istället:

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*