Bröd med 1 ingrediens??? Glutenfri, vegan och raw utan torkugn

20160630_080815-1

Vackra runda bröd på 1 ingrediens! Servera med vad du vill, på frukostmackan är avokado mosat med havssalt, gurka och paprika är en favorit!

Är det möjligt? Bröd med en ingrediens? Jo faktiskt. Det här är faktiskt ett av de mest smakrika bröd jag gjort. Raw eller inte, du bestämmer! Jag har testat lite olika ugnstemperaturer på de här brödet och kommit fram till att 70 grader är bäst. Jag vet att 70 grader inte är raw, men faktum är att vissa enzymer kan överleva upp till 80 grader (dock dör många av enzymerna över 42 grader). Brödet tar en timme att baka på 70 grader, hur många grader har brödet då hunnit nå upp till på den tiden? Ja, knappast 70 grader iallafall, därför klassar jag detta som ett rawfoodbröd. Brödet är gjort på quinoa och genom att även ha groddat quinoan innan har vi också skapat en typ av livskraft i den. Jag har testat att göra detta brödet på både högre och lägre temperaturer. Högre temperaturer, runt 150 grader i 10 min blir bra, men då har mycket av näringen gått förlorad och quinoasmaken blir lite mildare vilket enligt mig är synd. Om man skulle ha ugnen på 42 grader hinner brödet oxidera en aning, då quinoa är väldigt känsligt mot oxidation, brödet blir absolut inte dåligt men det blir något beskt i smaken, så även om du är en riktig rawfoodare, kör 70 grader, brödet kommer ju som sagt ändå inte komma upp i så höga temperaturer.

Du behöver:

Vit quinoa* i valfri mängd, 2 dl quinoa ger ca 10 små mackor

Gör så här:

Blötlägg quinoan över natten. Skölj ordentligt på morgonen och placera quinoan i en groddburk om du har, annars funkar en vanlig sil. Låt stå över dagen. Skölj igen på kvällen, förmodligen har det börjat komma små groddar på quinoan och den är nu redo att användas. Vill du, kan du grodda det lite mer, över en till natt alltså och göra brödet på morgonen därpå istället. När du sköljt quinoan noga så kör du det i matberedaren eller i en stark mixer tills quinoan är helt finfördelad och det är en krämig konsistens, du behöver inte tillsätta något vatten eler något annat, men vill du, ha i en nypa salt också, det förhöjer smaken något. Du kan behöva köra den ganska länge i matberedaren och putta ner från kanterna med en slickepot då och då. Klicka därefter ut smeten på texflexpapper, gör runda små bitar som är ca 2 cm tjocka. Gör dem inte för stora, då kan det bli svårt att vända dem. Sätt in i ugnen på 70 grader (varmluft) ca 30 min (eller lite längre om du inte har varmluft eller om det är för blött för att vända), vänd därefter och ha in dem i ugnen 30 min till. Ät varma, eller förvara i kyl ca 2 dagar eller frys in.

*Receptet funkar även fint med bovetegroddar istället för quinoa, dock blir färgen inte lika fin av bovete som med quinoa samt att quinoan smakar lite mer, men testa båda varianterna vettja och se vad du tycker bäst om!

Påläggsförslag:

klassisk ost
Gräddost
Raw hummus
Skagenröra
Krämig vegansk lins hummus
Raw färskost
Raw mandel & citron hummus
Nötsmör
Mosad avokado
Gurka, paprika, skivade rädisor, salladsblad
Skivad frukt, nektarin, banan, sharon, äpple (gott ihop med ett lager nötsmör under)

20160623_142030-1Vill du göra något lite mer avancerat och läckert och leka med pålägg kan du kika in HÄR hur ma gör den här superläckra färg glada tallriken!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*