Färgsushi med smak av ingefära och vitlök

20150216_152349 20150101_184708-1 20150216_144128 20150216_144410 20150216_145036 20150216_151711

Sushi är så otroligt läcker mat! Den köpta vanliga är dock ingen höjdare, den kan vara vacker att titta på, men det är så mycket socker som öses ner i det överkokta riset tillsammans med risvinäger. Detta är otroligt försurande för våra stackars kroppar. Veganalternativen till sushi är oftast väldigt tråkiga med för den delen. Risrullar med gurka, avokado och lite tofu brukar vara standarden. Färglöst? Och varför ska man använda just vitt ris när man kan använda så otroligt mer smakrika ingredienser?

Eftersom jag älskar raw food ville jag göra en raw sushi, som dessutom är nyttig och näringstät, alltså inget socker eller risvinäger. Jag har sett många rawfood recept på sushi, och visst dem är nyttiga, men har aldrig sett något som lockat mina smaklökar. I det flesta recept krävs det en dippsås för att det ska smaka bra, särskillt för någon som är van vid ”vanligt” sushiris. Att man ska behöva ha något att dippa rullarna i för att det ska smaka något är egentligen lite knäppt. Varför inte satsa på att sushin ska smaka bra istället? Jag har därför tagit fram ett saftigt, smakrikt sushi recept  som inte kräver någon dippsås. Kanske den här sushin innehåller ingredienser du inte alls är van vid och som du tycker känns hardcore? Då kan jag lugnt meddela att du kan vara lugn, smakerna gifter sig så bra att varenda unge som pensionär skulle tycka om dessa! Testa att ställa fram ”vanlig” sushi gjord på ris bredvid, alla dina gäster kommer garaterat dras till de färgglada och till det som doftar mycket! Vi människor har en förmåga att se färger otroligt bra, och vårat luktsinne påverkar oftast våra val om vad vi stoppar i oss, så det är ganska logiskt att den vackra och doftrika maten attraherar oss mest, eller hur?

Till recepet:

2 noriark/ 2 nori sheets
några raka skivor röd paprika/ sweet red bell pepper in slices
2 små salladslökar/ 2 small green onion
1 selleristjälk som du delat på längden så att det blir två längder/ 1 celery stalk, cutted in 2 long stripes

Grön fyllning:

– 3 palsternackor/ 3 parsnips
– 4 dadlar/ 4 dates
– 1 tumme ingefära/ a thumb of ginger
– 2 vitlöksklyftor/ 2 garlic cloves
– 1,5-2 tsk spirulina (hur mycket vågar du?)/ 1,5- 2 tsp spirulina powder
– 1 msk pressad citron/ 1 TBS lemon juice
– 2 msk mandelsmör (för nötfri- solrossmör)/ 2 TBS almond butter
– örtsalt/ herbal salt

Gul fyllning:

– ½ gul paprika/ ½ yellow bell pepper
– 1 palsternacka/ 1 parsnip
– 1 msk mandelsmör (för nötfri- solrossmör)/ 1 TBS almondbutter
– 1 dadel/ 1 date
– ½ tsk örtsalt/ ½ tsp herbal salt
– 1 tumme ingefära/ a thumb of ginger
– 1 tsk gurkmeja/ 1 tsp turmeric
– Några drag svartpeppar (för att gurkmejans hälsoeffekter lättare tas upp om man har svartpeppar till)/ blackpepper

Gör så här:

Börja med den gula fyllningen. Kör alla ingredienser i matberedaren till det är helt finfördelat, du kommer behöva stanna maskinen ett par gånger för att trycka ner geggan på kanterna så att det kan blandas ordentligt. Känns smeten lite vattnig kan du tillsätta nåt krm fiberhusk. Lägg gulsmeten i en skål och börja med den gröna fyllningen. Den är inte mycket svårare den, då du gör precis som den gula fyllningen, nämligen kör alla ingredienser i matberedaren till det är helt finfördelat och blivit ett tjockt ”mos”.

Nu kommer den roliga biten. Det färgglada kalaset ska monteras ihop till en fin rulle! Då gör du så här:

Lägg ett noriark på en skärbräda (eller sushiplatta om du har det, vilket jag inte hade, och som jag inte heller saknat) och bred på hälften av den gröna fyllningen jämt över hela, men spara ca 5 cm överst för annars blir det kladdigt när du ska rulla ihop den sen!

Över den gröna fyllningen brer du ut hälften av den gula fyllningen försiktigt, var lätt på handen så att fyllningarna inte blandar sig med varandra!

Längst ner lägger du ut enligt bilden, paprikaskivor, selleristjälk och salladslök. Greppa tag om noriarket närmast grönsakerna och rulla ihop de till en rulle. För att fästa noriarket blöter du de lite i ändarna bara, jag brukar ta en gurkskiva och dra över då den är blöt i sig, annars funkar ett finger du doppat i lite vatten för att fästa ihop det.

Lägg nu de ihopfästade ändarna längst ner mot skärbrädan och plocka fram den vassaste kniven du har där hemma och börja skära ut små fina makirullar, 6-8 st makirullar på en rulle brukar bli lagom. Föresten, vassa knivar kan vara farliga… så var rädd om dina fingrar för fingrarna kommer du sen att behöva när du ska äta sushin, alltså är det väldigt dumt om du skulle råka skära dem 😉 Gör likadant med den andra norirullen och använd resten av fyllningarna och skär sedan upp i bitar! Och nu- Färgkalaset kan börja vid middagsbordet! Smaklig måltid!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*