Godaste pumpapajen, raw eller nästan-raw, du väljer!

Vi deppar för att det går mot mörkare tider, frukt och grönsaks utbudet blir bara sämre och sämre… MEN pumpasäsongen har bara börjat, och det är ju helt underbart! Alla årstider har fördelar! Pumpa är en riktig hälsobomb dessutom, full av A, B, C- vitaminer, mängder av mineraler som kalcium, kalium, och järn bl a. Det finns otroligt många spännande recept man kan hitta på med pumpa, och det finns även massor av spännande pumpasorter att testa! Idag njuds det på en supergod pumpapaj, den är raw (eller nästan raw med hel-raw alternativ) och riktigt god med sina värmande kryddor och söta smaker! Pumpasorten jag använde är en sort som heter Crown Prince. Det är en pumpa med ljusgrön/grå/blå hårt skal och orange fruktkött (se bild nedan). Jag gillar den sorten väldigt mycket då den är ganska söt och lite nötig i smaken. Den kan dock vara svår att få tag på ibland, men i detta receptet kan du använda andra sorter så som Hokkaido, butternut mm. Olika pumpor kan variera i sötma och smak så smaka av om du vill tillsätta mer sött eller mer kryddor.
crown prince20151018_101933
Till pumpapajen behöver du:

Nedersta lagret
– 500 gram pumpa i bitar, skalad och urkärnad (ca 9 dl)/ 500 grams of pumpkin flesh
– 14 färska dadlar, blötlagda ca 20-30 min (detta för att dem ska bli lite krämigare och få en mer kolaliknande smak)/ 14 fresh dates
– 1 tumme ingefära eller mer…/ a thumb of ginger
– 3/4 msk kanel/ 3/4 TBS cinnamon
– 1 krm muskot, valfritt/ a pinch of nutmeg
– 1 krm nejlika, valfritt/ a pinch of clove
– 2,5 dl kokosvatten+ 2 tsk agaragar pulver ELLER 1/3 dl chiafrön*/ 1 Cup coconutwater+ 2 tsp agar agar powder or 0,12 Cup chiaseeds

Mellanlagret:
– 125 gram torkade fikon, blötlagda ca 30 min/ 125 grams of dried figs, soaked
– 14 färska dadlar/ 14 dates
– ev. en liten dutt kanel/ a pinch of cinnamon if you want

Topping:
– 160 gram pumpa i bitar, skalad och urkärnad/ 160 grams of pumpkin
– 1 persimmon eller 2 mindre sharonfrukter/ 1 persimmon or 2 sharon fruits
– 2 msk lucumapulver (har du inte detta kan du hoppa det men det ger en krämig, gräddig, och lite fastare konsistens samt lite sötma)/ 2 TBS lucuma powder
– ½ vaniljstång eller lite äkta vaniljpulver (vaniljstång är raw och godare!)/ ½ vanilla bean
– ev. sötning, kanske en dutt kokossocker om du vill/ coconutsugar if you want

Gör så här:
Börja med ”mellanlagret”. Kör alla ingredienser till en deg i matberedaren, dock inte för länge för då blir den för blöt, och lite textur är väldigt gott att ha kvar! Tryck ut ”degen” i en springform som har teflexpapper på botten. Ett tips är att trycka ut den med hjälp av plastfolie då fastnar det inte lika mycket på händerna.

Gör sedan ”de nedersta lagret”. Det gör du genom att köra alla ingredienserna utom agar pulver och vatten (eller chiafrön om du inte har agarpulver/vill ha den 100% raw) i en matberedare. Blir det inte helt finfördelat, häll över smeten i mixern och mixa slätt, har du en vitamix eller liknande kan du köra den där från början. Koka sedan upp kokosvattnet och tillsätt agarpulvret, vispa hela tiden i 5-10 min, häll därefter ner den snabbt i pumpasmeten, mixa ihop och häll det över pajen. Använder du inte agar pulver kör i chiafröna istället och häll över pajen. Låt stå ca 1-2 timmar. Använder du agarpulver blir pajen fastare i konsistensen och du kan därför vända den upp och ner på ett fat, använder du chiafrön kan det bli lite kladdigt så då rekommenderar jag att inte vända den.

Nu är det dags för toppingen! Mixa ihop alla ingredienserna, smaka av om du vill söta mer och bre över pajen. Toppa ev. med gojibär och Sharon! Ät och njut!

* Jag föredrar agar agar pulvret, det blir inte lika kompakt och mäktigt utan en mer ”luftig” känsla och så håller kakan formen bättre.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*