Hur får du i dig protein?

20150815_105712-1
Köttätare till vegetarianer:

Hur får du i dig protein?
svar: Genom mjölkprodukter och ägg.

Vegetarianer till veganer:
Hur får du i dig protein?
svar: Genom bönor, linser, sojamjölk och frön.

Veganer till rawfoodare:
Hur får du i dig protein?
svar: Genom frön, nötter, superpulver och grönsaker.

Rawfoodare till en som äter 801010 (en person som äter nästan bara frukt) :
Hur får du i dig protein?
svar: Genom allt jag äter. Frukt innehåller ca 5-7 % protein. Vissa grönsaker innehåller upp till 20-25 % protein. Nötter och frön innehåller betydligt mer, vilket det inte äts så mycket av i den här kosten då fettprocenten är på 10 % totalt och nötter och frön innehåller mellan 60-90 % fett.

Hur mycket protein behöver du?
Modersmjölken innehåller mellan 4-6 % protein, en bebis växer sin dubbla storlek på ett år. Vi andra vuxna människor som inte växer behöver absolut inte mer. Om du får alla dina kalorier från hel mat, ingen processad mat (socker, olja, vitt bröd mm), alltså om du får dina kalorier från frukt och grönsaker, skulle du faktiskt få i dig allt protein du behöver. Så länge du äter tillräckligt mycket kalorier kommer du aldrig att få proteinbrist på den kosten. Har man svårt att få i sig tillräckligt mycket kalorier på endast frukt och grönt är det bara att lägga till potatis, rotfrukter, råris mm. Du kommer inte få proteinbrist då. Du behöver aldrig tänka på protein så länge du äter HEL mat. Har du någon gång hört talas om någon med proteinbrist föresten? Personer i fattiga länder eller personer med ätstörningar möjligen, men vad beror det på? Jo, dem äter för lite totalt helt enkelt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*