Japan inspirerad raw sushi

img_20160916_010604
img_20161015_114339
Det är något speciellt med sushi. Sättet man äter det på, de vackra utseendet, variationen, och känslan av lyx. Sushi är elegant mat. Sushi är väldigt mycket mer än ris och rå fisk. Ris och rå fisk är ingenting jag förknippar med sushi, sushi för mig är något med färg och med mer smaker. Behöver man en dippsås till sushin för att den ska smaka något är det något som inte stämmer, i en perfekt sushirulle ska smakerna redan sitta i rullen, soja dippen är endast där för en unik extrasmak, unami, kallas det. Vi har fyra grundsmaker, sött, surt, salt och beskt, unami är alltså den femte. Soja dippen ska alltså inte behövas för att det ska smaka gott, men för att få alla smaksensationer som finns i rullen att lyftas lite mer kan man dippa i soja.

I de här receptet finns allt i rullen, eller ja, inte ris och rå fisk, utan betydligt mer smakrika ingredienser, genom att även använda lite olika typer av texturer i receptet blir det både spännande och roligt att äta. Sushi är inte jätte avancerat, men visst de första gångerna man testar kanske inte blir de finaste, men gott blir det, det kan jag lova dig! Så våga testa göra din egen sushi. Inga speciella redskap förutom en vass kniv behövs!

Videobeskrivning hur man gör sushin hittar du här: svenska: https://www.youtube.com/watch?v=7Juwq58DDr8
engelska: https://www.youtube.com/watch?v=b_AVNqOedjA

16 bitars sushi, Du behöver:

– 2 noriark/ 2 nori sheets

För ”minirullen”:
– 1 noriark, klippt i två bitar/ 1 nori sheet, cutted in half
– 3 morötter/ 3 carrots
– 5-10 cm pepparot/ 5-10 cm horseradish
– 1,5 TBS tahini
– 1 tsk tamari soja, använd salt om du inte har, men rekommenderar att använda det!/ 1 tsp tamari soy sauce

Bottenlagret i sushin:

– 6 färska mjuka dadlar/ 6 fresh dates

Grönsaker:
– Grönmyntablad, alt. koriander
– spenatblad, alt. mangold, kinakål, romansallad
– salladslök, alt. gräslök, silverlök, eller annan lök
– ca 16 frysta mangobitar eller ½ – 1 färsk mango
– rödkål, alt.vitkål
– paprika, valfri färg
– gurka, ev. frys gurkan lite innan om du vill (se bild nedan), alt. aloe vera, väl mogen zucchini

Ev. tillbehör till sushin:
– tamari soja att dippa i
– tunt skivad ingefära

Så här vacker blir gurkan om man fryser den lite innan!

Så här vacker blir gurkan om man fryser den lite innan!

Gör så här:

Börja med att göra minirullen. Dela ett sushipapper på två (på mitten, på längden) med hjälp av en sax. Grovriv morötterna och finriv pepparoten. Ju mer pepparot du använder desto starkare blir det. Blanda i tahini och tamari och mosa runt med en gaffel. Smaka av om du vill ha mer pepparot och känn efter om du vill ha mer sälta. Fördela ut blandningen på hälften av noriarket och rulla ihop. Gör likadant med andra hälften av noriarket, alltså så att du får två rullar. Lägg ”minirullarna” åt sidan.

Mosa dadlarna med en gaffel och ev lite vatten, är dina dadlar inte så mjuka är det bra att blötlägga dem innan. Konsistensen på dadelsmeten ska bli som klister i konsistensen, se till att den inte är för lös! Ta fram ett helt noriark. och använd hälften av ”dadelsmeten” och bred ut med en smörkniv eller matkniv på halva noriarket. Lägg nu på hälften av grönsakerna som du skurit i skivor och lägg även på en av ”minirullarna”. Håll ett stadigt grepp och rulla försiktigt, men hårt ihop rullen. Fukta i änden så att rullen fäster ihop. Eftersom receptet ger två stora rullar, så gör du samma procedur igen med resten av ingredienserna. Ta sedan fram den vassaste kniven du har och försiktigt dela sushibitarna. Det blir ca 8 bitar/ rulle.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*