Lättbakat, glutenfritt, veganskt, jästfritt, nyttigt bröd

Än så länge har jag inte hittat ett nyttigt, glutenfritt, veganskt och gott bröd att köpa i butikerna, som kostar under 40 kr för en liiiten limpa. Det finns alltså bara en väg att gå- göra eget! Att baka sitt egna bröd behöver inte vara krångligt och tidskrävande. Det här brödreceptet kräver faktiskt endast max 15 min av din tid+ att du är hemma när ugnen är på. Det här brödet håller sig i rumstemperatur ca 5 dagar och är även perfekt att frysa in. Ett tips är att skiva det innan du fryser in, så är det mycket enklare att ta upp om du bara skulle vilja ha en liten bit.

Du behöver: (för en limpa)

– 4 dl havregryn (glutenfria, går även att byta ut mot boveteflingor eller hirsflingor)/ 1,7 Cup oats
– 4 dl teffmjöl (bovetemjöl, quinoamjöl, havremjöl eller rismjöl funkar också)/ 1,7 Cup teff meal
– 2 tsk bikarbonat/ 2 tsp bakingsoda
– 1 tsk salt/ 1 tsp salt
– 3,5-5 dl dl vatten/ 1,5 Cup-2 Cup water
– 2 msk olivolja (bidrar med saftighet men går att byta mot vatten) / 2 TBS olive oil
– 2 msk äpelcidervinäger (för jäsningens skull) / 2 TBS applecidervinegear
– 2 msk nyponskalmjöl (kan uteslutas, men bidrar med vacker färg, vitaminer & mineraler till brödet samt att de jäser lite bättre) / 2 TBS roseship powder
– 2 tsk fänkålspulver (eller andra goda kryddor till brödet, t. ex anis, kummin mm)/ 2 tsp fennel powder
– 2,5 msk psylliumhusk/ 2,5 TBS psylliumhusk powder
– 4 chiaägg eller linfröägg*/ 4 chiaseed egg or flax egg

Gör så här:

*Börja med chiaäggen. 1 msk chiafrön+ 3 msk vatten= 1 ägg (linfrön funkar också), och du ska ha 4 st ”ägg”, alltså blanda i en skål 4 msk chiafrön (eller linfrön) med 12 msk vatten. Låt stå ca 10 min.

Medans chiaäggen får stå, blandar du alla torra ingredienser till brödet i en skål. Tillsätt därefter vatten, olja, chiaäggsmeten, äppelcidervinäger och rör ordentligt, känn dig fram med vätskan, kanske behövs det mer vatten, då olika märken på husken kan skilja. Det ska bli som en deg men mycket kladdigare. Tryck ner smeten i en form klädd med bakplåtspapper eller teflexpapper om du har. Sätt in i ugnen på 175 grader ca 45-55 min. Känn med en sticka, stickan ska vara torr när du drar upp den från brödet, alltså det ska inte kännas degigt. När brödet är klart blir det bäst om det får stå framme till det svalnat innan man skär i det, just för att det liksom ”sätter sig” lite. Skär du i det när det är för varmt riskerar du att rödet sjunker ihop något.

Tips!
Vill du ha tips på olika pålägg, kan du kika in på fliken ”tillbehör & sidorätter”, där hittar du allt från hummus, pesto, skagenröra och många mer godingar!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*