Probiotiskt ostigt blomkålsris, raw veganskt- utan ost!!!

Ris=fis…om du äter det på fel sätt..och om du äter det i form av rawfood ris, vilket i detta fallet innebär rå blomkål, alltså inte ”vanligt ris”. Rå blomkål kan nämligen göra att du blir lite gasig…men det finns lösningar! En lösning är att äta någon form av syrad grönsak till, t. ex surkål. Kålgrönsaker innehåller nämligen cellulosa, ett ämne som vi människor bara kan bryta ner i mycket små doser. Syrade grönsaker innehåller nämligen ett enzym som hjälper til att bryta ner cellulosa, i detta receptet finner du surkål, vilket din matsmältning därför kommer att tacka dig mycket för! Surkålen ger en härlig syra till receptet (utan att det smakar surkål!) vilket bidrar tillsammans med de andra ingredienserna en mycket god ostig smak. Om man inte har surkål finns det ju alternativ så som äppelcidervinäger och citron, men då får du inte samma effekt på kroppen. Visste du att 70-80 % av kroppens imunförsvar sitter i magen? Förstår du då hur viktigt det är att ha en god tarmflora? Dem flesta har tyvärr inte det, bra magbakterier är därför något nästan alla borde tillföra till sin kost och då är surkål perfekt! 1-2 msk är en bra dos för att få bäst effekt, överdosering är inte att rekommendera, lagom är bäst!

Det här blomkålsriset passar som tillbehör till vilken mat som helst, t. ex tillbehör till en god nötfri pesto, snabbaste tomatssåsen, topping på en soppa, den här nässelsoppan t. ex, tillbehör till en god banancurry eller kokos & linsgrodds curry är bara några av tipsen! Det är så gott så du skulle faktiskt kunna ha det som en ensamrätt också!

Till receptet behöver du:
(ca 2 port.)

– 300 gram rå blomkål/ 300 grams of raw cauliflower
– 1,5 msk näringsjäst (går att byta ut mot 1-2 tsk lökpulver men då blir resultatet inte lika ostigt)/ 1,5 TBS nutritional yeast
– 3 msk surkål (kan ersättas med 1 msk äppelcidervinäger eller 2 msk citron)/ 3 TBS sauercraut (or 1 TBS apple cider vinegear or 2 TBS lemon)
– 2 msk pinjenötter/ 2 TBS pinenuts

Gör så här:

Kör allt i matberedaren till en härligt grynig ”risig” konsistens. Låt gärna stå ett tag, eller servera direkt!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*