Raw granola med smak av kokos & vanilj, veganskt alt!

I den här länken hittar du hur man enkelt gör sitt bovete crunch, och i den här länken hittar du hur man gör en raw granola på bovete. I de här inlägget har jag tagit fram ett ytterligare alternativ som är raw och vegansk, men som smakar helt annorlunda och har helt annorlunda ingredienser! Det är fantastiskt hur en granola kan smaka så olika!

Det här receptet baserar sig på havregryn. Havregryn är inte raw, vill du göra en helt raw variant ska du köpa något som heter nakenhavre flingor, dessa kan du hitta i hälsokostbutiker och på nätet, dem har lite mer tuggmotstånd och lite mer smak. I det här receptet används även kokosflingor, vilket inte heller är raw, däremot går det att hitta raw kokosflingor eller flakes i hälsokostbutiker, vissa större mataffärer eller på nätet.

Det kan vara smart att göra en stor sats granola när man ändå är igång då den ofta brukar gå åt snabbt (!) samt att man spar på miljön genom att man utnyttjar hyllplanen i torkugnen/ugnen när man ändå har satt på den och den ändå drar el. Det här receptet ger nästan 3 fulla plåtar, och jag rekomenderar dig därför att göra hela satsen, då granolan håller sig ½ – 1 år i en tillsluten glasburk.

Receptet har även en video som du kan kika in för att få mer tips mm:

Till receptet behöver du:

– 10 dl havregryn (alt. nakenhavregryn om du vill ha helt raw)/ 1 litre of oats
– 3 dl kokosflingor/ 1,26 Cup coconut flakes
– 2 dl linfrön/ 0.8 Cup flax seeds
– 20 färska dadlar/ 20 fresh dates
– 1-2 bananer (använd 2 om dina färska dadlar är aningen hårda)/ 1-2 bananas
– 1,5 – 2 tsk äkta vaniljpulver/ 1,5- 2 tsp vanillabean powder
– ev. några droppar eterisk olja av citron eller citrusbliss alt. lite rivet citronskal om man vill ha en lite tuch av citrussmak i granolan/ a few drops of lemon os citrusbliss essential oil or lemon zest if you want a fresh citrus tuch

Gör så här:

Kärna ur dadlarna och skär bananen i små bitar. Kör alla ingredienser i matberedaren, har du en liten matberedare kan du behöva dela upp receptet, alltså göra ½ sats åt gången. Stanna maskinen flera gånger för att trycka ner kanterna och röra runt innan du kör vidare, men se upp så du inte kör maskinen för länge i sträck, då kan det bli som en stor klump och bananerna och dadlarna kommer ojämt fördelat. Sprid ut granolan med händerna på 3 (eller 2 om du har en vanlig lite större ugn) bakplåtspappersklädda/ teflexpappersklädda plåtar och sät in i torkugnen på 42 grader minst 12 timmar. Vill du inte göra en raw variant kör du på 200 grader i 30 min, och blandar runt var 10e minut.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*