Raw lasagne utan smaktillsatser & nötter, rawfood lasagne á la Victoria! :)

Det här är ingen vanlig lasagne. Det är en rawfood lasagne. Det är heller ingen vanlig rawfood lasagne, för just nu har rawfood lasagne blivit en väldigt vanlig rätt, särskilt inom rawfood. En vanlig rawfood lasagne är ”zucchiniplattor”, tomatssås, en cashew ”ost” innehållande näringsjäst och ev. lite tamari marinerad svamp och kanske lite spenatblad. Det är inget fel på en sådan lasagne, den är god, och den är nyttig, men bara det att den är faktiskt sällan 100 % rawfood. Nu finns det heller ingenting som säger att det ska vara 100 % rawfood för att det ska vara bäst, och 100 % raw är inte heller alltid bäst. Däremot får man se på de saker som inte är raw, om dem verkligen är så bra? Hade det som inte varit raw i lasagnen varit t. ex fryst spenat (som man inte kan köpa raw eftersom den är förvälld) eller kokt broccoli hade det varit bra anser jag. I detta fallet handlar det tyvärr inte om någon bra ”icke-raw” råvara, jag anser nämligen inte att näringsjäst och tamari är bra för alla. Näringsjäst kan vara väldigt försurande, kan öka candidan och dåliga bakterier i kroppen. Det behöver inte vara så, vissa märken har näringsjäst där jästen är oaktiverad, men tyvärr finns det dåliga märken på näringsjäst också. Vilken näringsjäst får du på restaurang? Förmodligen den billigaste av dålig kvalité. Tamari vet vi väldigt lite om egentligen, då det består av fermenterade sojabönor och havssalt och är en upphettad produkt. Sojabönor är fortfarande väldigt splittat om det är bra eller inte, däremot skiljer kvalitén på dem, och vi vet inte vad det är för sojabönor dem haft i burken. Det är dessutom upphettat och kan vara svårsmält för vissa. Havssalt är ett bra salt, men samma där, det är upphettat och vi vet ingenting om havssaltet. Nu menar jag inte att man måste undvika jäst och tamari, men att ha detta i åtanke kan vara bra. Många rawfoodare och rawfoodkockar på ex. restauranger verkar vara helt fast vid dessa icke-raw smakförstärkare. Båda smakförstärkarna gör väldigt stora skillnader i rawfood mat smakmässigt, men egentligen hör dem inte hemma i rawfood köket då dem inte är är raw. Näringsjäst och tamari är dyrt, vill man välkomna nya personer in i rawfooden är det bra att använda sig av rena, enkla ingredienser som är lätta att få tag i. Jag förstår rawfoodkockar på t. ex restauranger varför dem tillsätter dessa smaktillsatser, dem vill ju att alla ska gilla maten, men grejen är att alla kommer gilla maten utan dessa smaktillsatser också, det gäller bara att krydda rätt och låta de rena fräscha råvarorna få tala. Precis som McDonald´s, som har jäst (dock av ääänu sämre kvalité) i ALLT, för att just parasiterna i kroppen älskar just jäst, då dem kan föröka sig och leva på det. Alltså allt med jäst smakar väldigt gott i våra munnar och ger oss ett sug efter mer. Våra kunder kommer då tillbaka, och det är ju bra. Men för oss som vill ha raw food blir lurade. Även cashewnötter och torkade tomater är i nästan alla fall upphettade vilket många inte vet om. Hur mycket raw är lasagnen egentligen då? Den största andelen kalorier kommer faktiskt landa på upphettade råvaror. Det bästa och roligaste är att laga maten själv istället såklart då vet du vad den innehåller. Vill du t. ex göra en raw food lasagne kan det vara svårt att hitta något recept utan smaktillsatser eller dyra cashewnötter, därför har jag skapat ett bra recept att testa som välkomnar alla in i rawfooden och med ingredienser som inte kostar skjortan eller är svåra att få tag på. Den är 100 % raw, godare, fräschare än vad man kan tänka sig, och så är den lite extra piffat med gojibär i tomatssåsen, men självklart kan du byta dessa små fina bär mot ett 1-3 dadlar istället. Jag har även lekt lite med konsistenserna och använt mig av både aubergine och zucchini som ”plattor”, blandat krämighet med mjukhet och toppat med krispiga groddar!

Receptet räcker till 2-3 personer, och det du behöver är:

Till ”pastan”:
– 1 zucchini/ 1 zucchini
– 1 aubergine, skalad/ 1 eggplant

Till tomatssåsen:
– 10 soltorkade tomater/ 10 sundried tomatoes
– 1 msk gojibär/ 1 TBS gojiberries
– 3 färska tomater/ 3 fresh tomatoes
– 1 tsk pressad citron/ 1 tsp lemon juice
– 1 tsk olivolja/ 1 tsp olive oil
– ½ krm havssalt/ a pinch of seasalt

Till pumpa & avokado ”cheese cream” :
– 4 selleristjälkar/ 4 celery stalks
– 1 dl pumpafrön (som du helst blötlägger ett par timmar innan)/ 0,4 Cup pumpkin seeds
– 2 avokados/ 2 avocados
– 1 dl torkad eller fryst persilja/ 0,4 Cup dried or frozen parsley
– 3/4 tsk havssalt/ 3/4 tsp seasalt
– 1 msk torkad basilika/ 1 TBS dried basil
– 1 msk torkad ramslök (har du inte detta kan du ta en vitlöksklyfta istället)/ 1 TBS dried green onion
– svartpeppar/ blackpepper

Övrigt:
– Spenatblad/ spinach leaves
– Groddar/ sprouts

Gör så här:

Börja med att köra tomater, citron, olivolja och salt i matberedaren tills det är en slät sås. Lägg i de soltorkade tomaterna och gojibären så att dem blir täckta med såsen. Kör inte matberedaren, utan låt den stå i ca 1,5 timmar (de torkade tomaterna och gojibären ska nämligen få mjukna i såsen först, som att blötlägga dem ungefär, dem kommer då bli lättare att mixa sedan). Kör allt sedan i matberedaren till en jämn sås och ställ åt sida.

Gör nu pumpa & avokado ”cream cheesen”, det gör du genom att köra alla ingredienser i matberedaren till en jämn smet. Smaka av med svartpeppar. Häll i en annan skål och börja med ”lasagne-plattorna”. Dem gör du genom att hyvla aubergine och zucchini med osthyvel.

För att nu pussla ihop lasagnen, lägger du först zucchini & aubergine plattor i botten på ett stort fat, ett lager men så att de täcker botten. Bre sedan på lite cream cheese, lägg över spenatblad. Lägg därefter på ytterligare ”lasagneplattor” och bre ut lite tomatssås, sedan spenatblad och så varvar du så till du gjort åt såserna, avsluta gärna med zucchiniplattor, lite grön sås och spenatblad och toppa med groddar! Den blir god o den får ”stå till sig” i kylen lite, men jag föredrar att äta den direkt då den kan sjunka ihop lite och bli vattnig om den får stå, spänsten i lasagneplattorna försvinner ju lite då. Samt att näringen är bäst nu när den är nygjord!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*