Raw moussekaka m. spirulina, mynta & blomkål (!)

Yes, som det stod i rubriken, BLOMKÅL, det stämmer att den här kakan innehåller blomkål. Varför den innehåller blomkål är simpelt, det är för att den ska bli super duper nyttig, inte behöva innehålla nötter, avokado och oljor/ andra fettkällor för att hålla formen, och för att blomkål är så neutralt- det är en snäll ingrediens som man lätt kan trolla bort smakmässigt. Har man mixat ner blomkålen ordentligt, vilket man absolut ska göra i det här receptet, så kommer det inte smaka blomkål om kakan överhuvudtaget. Bra sätt att lura i ungarna lite grönsaker?

En annan positiv grej med den här kakan är spirulina, det är många som har svårt för smaken, men i detta receptet så gömmer det sig fint och den gifter sig fint med de andra smakerna, är du väldigt rädd för att det ska smaka spirulina kan du minska ner mängden och öka carob mängden istället, men följer du receptet som det står så kan jag lova dig att det blir en fin balans!

Jag har också valt endast dadlar som sötning, vilket bidrar till mer mättnad, mer näring och en underbart härlig smak som kommer med sin sötma! Kakan blir därmed mättsam och du skulle lika gärna kunna ha den till frukost eller lunch likaväl som den passar till en god fika.

Receptet har en video där du kan se exakt hur man gör:

Ingredienslista till recepet:

Till botten behöver du:

– 12 färska dadlar/ 12 fresh dates
– 3 msk carobpulver (alt. kakao)/ 3 TBS carob powder
– 2 msk spirulina pulver/ 2 TBS spirulina powder
– 1,5 msk kokosmjöl (alt. 3 msk kokosflingor) / 1.5 TBS coconut flour

Till fyllningen behöver du:

– 400 gram fryst blomkål (tina den!)/ 400 grams of frozen cauliflower, thawed
– 17 färska dadlar/ 17 fresh dates
– 2 msk spirulina pulver/ 2 TBS spirulina powder
– 2 msk carobpulver (går att ersätta m kakao men söta isåfall ev. med ett par dadlar till) 2 TBS carob powder
– 3/4 tsk äkta vaniljpulver alt. några droppar vaniljextrakt/ 3/4 tsp vanilla bean powder or a few drops of vanilla extract
– ev. 1,5 msk lecithin/ optional: 1.5 TBS lecithin granules
– 3 droppar eterisk pepparmyna olja alt. en näve färsk pepparmynta/ 3 drops essential peppermint oil or a handful of peppermint leaves

Mittenlagret:

– 2 gula bananer, tunt skivade/ 2 sliced yellow bananas

Topping:

– färsk frukt, t. ex bananskivor, jordgubbar, hallon, kiwi, blåbär, drakfrukt, mango etc/ optional of fresh fruit

Gör så här:

Börja med bottenlagret. Kör alla ingredienser i matberedaren, hjälp till med en slickepot då och då. Är botten mycket kladdig kan du tillsätta lite mer kokos eller carob, konsistensen kan variera beroende på dadlarna nämligen. Tryck ut botten i en liten springform (eller i minimuffinsformar om man så vill det!), alt. använd en vanlig större springform och dubblera receptet, och fortsätt sedan med fyllningen.

Kör alla ingredienser till fyllningen i mixern (eller i en stark matberedare om du inte har en vitamix eller liknande) till den är helt slät, stanna maskinen ibland för att trycka ner från kanterna med en slickepot. Ta sedan 1/3 av fyllningen och lägg ut i springformen över bottenlagret. Lägg därefter ut de skivade bananerna, och fyll sedan upp med resten av fyllningen. Ställ in kakan i kylen minst en halvtimme för att den ska sätta sig lite, eller ställ in den i frysen ca 2-3 timmar om du vill ha den lite halv glassig. Toppa med färsk frukt!

Yes, jag firar 10 000 följare på instagram (@rawveganse!)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*