Raw örtig linsgryta fylld med allt kroppen vill ha

Den här rätten är riktigt fräsch. Somrig. Svalkande. Lättsmällt. Energigivande. Proteinrik. GOD!!!!! Den är en riktig BOMB av upptaglig näring:

– Gurkmeja hjälper kroppen att ta upp proteiner.
– Svartpeppar hjälper kroppen att ta upp de nyttiga ämnena från gurkmejan.
– Mejram hjälper kroppen att ta upp antioxidanter.
– Surkålen hjälper kroppen att ta upp mineraler.
– Kokosolja hjälper kroppen att ta upp vitaminer och klorofyll.
– Groddarna som är sprängda med proteiner och mineraler jublar!

Groddar är även extremt enzymrik mat vilket ökar näringsupptaget ÄNNU mer, inte illa va?
20150505_122517

Har du färdiga linsgroddar hemma gör du den här linsgrytan på 5-10 min. Linser är dessutom löjligt enkelt att grodda utan att du behöver lägga tid på det, bara blötlägg dem ca 8-12 timmar (över natt) lägger i en groddlåda/ sil, sköljer 2 ggr/dag i ca 2-3 dagar och så är det klart!

Till linsgrytan behöver du:
– Linsgroddar från 1 dl linser (torrvara) Jag hade bruna linser, men andra sorter funkar bra!
– ½ zucchini
– ½ paprika, valfri färg
– 5 cm gurka
– en rejäl näve färsk persilja
– en rejäl näve färsk grönmynta
– en liten näve gräslök (alt. salladslök)
– ½ tsk örtsalt
– 1 tsk gurkmeja
– 1 droppe Doterras eteriska mejram ( eller 2 tsk mejram)
– svartpeppar
– 2 msk surkål (eller lite pressad citron)
– 1,5 msk kokosolja
– ev kelp pulver att strö över

Gör så här:
Kör alla ingredienser utom linserna i matberedaren tills det är helt finfördelat. Blanda runt dressingen/såsen med linserna och ev hackad färsk vitkål i en skål. Ät upp allt själv eller dela upp rätten till två mindre portioner!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*