Raw tomat & persikatorn, fräschaste förrätten/ huvudrätten!!!

Här kommer ett superfräscht recept, ät den som en gryta, eller skeda upp som ett litet ”torn” ! Bilden på den här läckerheten dök upp på instagram ( @rawveganse ) för ett par dagar sedan, och nu äntligen kommer receptet! Perfekt till lunch en varm sommardag! Den här tiden på året ska vi även passa på att njuta extra av persikor, då dem är i megasäsong, supergoda och billiga! Tomaterna och gurka är även dem riktigt fina och billiga här i Sverige den här tiden på året, så passa på att ät mycket av dessa läckerheter!
IMG_20150702_070850

Du behöver:

– 400 gram stjälkselleri (skapar en fantastiskt sälta och konsistens, det kan låta lite knäppt att ha i så mycket selleri, men den typiska sellerismaken som många inte gillar försvinner faktiskt tack vare övriga ingredienser./ 400 grams of celery

– 240 gram babytomater/ 240 grams of baby tomatoes

– 300 gram mogna persikor (gärna platta s k donutpersikor då dem brukar smaka lite mer, men annars går vanliga bra)/ 300 grams of peaches

– 1 röd paprika/ 1 red pepper

– en stor gurka, skalad/ 1 big cucumber, peeled

– skalet av 1 lime+ saften från ½/ zest from 1 lime, juice from a ½ lime

– en näve korianderblad (går att byta mot persilja om du har svårt för koriander)/ fresh cilantro

– ca 1 ½ dl alfagroddar/ 0,6 Cup alfa alfa sprouts

Gör så här:

Kör allt i matberedaren utom gurka och alfagroddarna. Häll i en stor skål och blanda ner alfagroddarna, och gurka som du skurit i bitar, rör om ordentligt. Vill du ha i lite havssalt så tillsätter du det, men själv föredrar jag utan, men det är en smaksak! Servera direkt, ät upp allt själv direkt ur skålen eller dela med andra.

Tips! Kan serveras som en väldigt läcker och fräsch förrätt, och då kan den räcka till ca 5-6 personer!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*