Raw vaniljsås med spenat

Va?! En vaniljsås kan väl inte vara grön? Hur är det möjligt? Vaniljsås ska ju vara beigefärgad eller ljusgul? Men jo, vaniljssås kan faktiskt vara grönfärgad och ändå smaka lika gott, eller faktiskt till och med godare. Visste du också att man äter med ögonen? Då är det väl betydligt läckrare att äta något färgglatt?

För dig som ätit en del rawfood kanske stött på flera vaniljsås recept, många ser likadana ut, cashewnötter och någon typ av sötning t. ex dadlar, honung, agave mm. Vanligt är även att man tillsätter päron som sötning, mogna söta päron alltså.Det är otroligt gott MEN vi har ett problem med den typ av sås, du kan inte äta så mycket av den utan att bli tung och seg i kroppen. Den tar evigheter för kroppen att ta hand om då den är så fet (fettprocenten i en sådan sås ligger på ca 70%…). Själva sötningen i såsen kan kroppen ta hand om på en kvart men tillsammans med fettet som är inblandat blir det inte så lyckat näringsupptag och inte heller så glad mage. Jag har nu skapat en vaniljssås som är fettfri, söt och väldigt krämig och god! Och så är den grön, vilket är underbart! Någon smak av spenaten känns inte utan den bidrar istället bara med en otroligt läcker färg och massor av nyttigheter till kroppen!

Ät upp hela satsen själv med sked i en skål (tips: tillsammans med lite hackade nektariner & gurka, se bild) eller någon annan god frukt/ bär. Annars funkar den jättefint att äta som vanlig vaniljsås, t. ex med någon god äppelpaj, eller bärpaj av något slag, eller med en god fruktsallad!

Till receptet behöver du:

– 200 gram färsk spenat (eller mer)/ 200 grams of fresh spinach
– 4 väl mogna päron/ 4 pears, ripe
– 1,5 – 2 msk lucuma*/ 1,5-2 TBS lucuma powder
– 4-6 dadlar**/ 4-6 dates
– ½ – 1 vaniljstång (hela stången, alltså inte bara vaniljfröna, ner med allt!!)/ ½-1 vanilla bean

Gör så här:

Skölj spenaten noga. Kör alla ingredienser i mixern eller om du har en bra matberedare tills det är helt slätt.

* Har du inte lucuma går det att hoppa över, dock blir resultatet utan lucuma inte lika bra efersom lucuman ger en viss krämighet och len konsistens samt att det ger den där lite ”gräddiga” smaken.

** Ej nödvändigt, men vill du ha den lite tjockare eller tillsammans med någon kaka/paj kan det va bra att ha i några. Vill du ha den lite tjockare men inte sötare? Då löser du problemet med någon/ett par tsk fiberhusk! (pulveriserade psylliumfrön) alt. ha i lite chiafrön!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*