Raw varm mat- Quinoatallrik med basilika & ingefära

Det är lätt att fastna i salladsträsket när det kommer till rawfood. Det kan lätt bli mycket kall mat och man kan ibland sakna ”tyngden” och värmen i maten. Här kommer därför en rätt som är lösningen! Den är varm och äts varm, dock inte upphettad över 42 grader. Våran kroppstemperatur ligger runt 37 grader, värms maten över våran kroppstemperatur räcker det för att vi ska känna och uppleva det som varmt. Den här quinoatallriken är perfekt för den som är ny på rawfood, men även en van rawfoodare skulle älska den då den är otroligt fräsch. Det här är en sådan typisk rätt för kallare dagar eller när du bara är sugen på något som är lite värmande.

Visste du att quinoa är en fantastisk ingrediens att använda i rawfoodköket? Det innehåller extremt mycket mineraler, protein, enzymer, B- vitaminer och den mesta näring vi kan tänkas behöva. Quinoa äts oftast i kokad form men i rå form är den faktiskt fantastiskt god. Den har ett gott krisp, fin nötighet i smaken och så är quinoagroddar betydligt vackrare än kokt quinoa.

Nu till receptet på quinoatallriken!
20150328_125454

Du behöver till 1 stor portion:

– 3/4 dl quinoa, gärna röd/ 0,25 Cup red quinoa
– 1/4 dl kokosmjöl (suger upp alla smaker & får en härlig konsistens i torkugnen)/ 2 TBS coconut flour
– 1,5 msk olivolja/ 1,5 TBS olive oil
– ½ pressad citron+ skalet/ ½ lemon, zest & juice
– 1 tumme ingefära/ a thumb of ginger
– 1 msk fryst basilika/ 1 TBS frozen basil
– 1 msk hackad gräslök, ev fryst (eller annan lök funkar också)/ 1 TBS chopped chives
– 1 stor tomat, finhackad/ 1 big tomato
– 1 krm havssalt/ a pinch of sea salt
– svartpeppar/ blackpepper

Gör så här:

Blötlägg quinoan minst 8 timmar, och grodda den helst någon dag. (förslagsvis: blötlägg innan du går och lägger dig, skölj på morgonen och grodda i en fin sil över dagen så kan du ha den till middagen på kvällen). Skölj quinoan väl och lägg den på en tallrik som du sedan kommer äta på. Häll över kokosmjöl, olja, citron (skal &saft), riven ingefära, basilika, hackad gräslök, finhackad tomat (ha med så mycket av vätskan som möjligt), salt och några drag svartpeppar. Blanda noga och ställ i torkugnen på 42 grader en timme, har du ingen torkugn kan du ställa in den i vanlig ugn på lägsta temperatur ed luckan lite på glänt. Servera direkt (och gärna på samma tallrik då eftersom det är så gött att äta på varm tallrik)

Jag serverade med en vitkålssallad som passade bra ihop. Till den behöver du:

– 3 dl vitkål, strimlad eller finhackad
– 1/4 röd hackad paprika
– 1-2 klyftor pressad citron
– 1 msk olivolja
– 1 msk fryst persilja
– en nypa örtaslt
– några drag svartpeppar

Gör så här:

Blanda ihop allt och servera (gör den gärna en stund innan så kan den stå och ”götta till sig” lite, men det är inte nödvändigt)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*