Raw/ vegan Pizza Bianco á la Victoria

20160222_130457
Den romerska pizzan har tagit plats i rawfood köket! Tomatssås i all sin ära på pizza, men att byta ut tomatssåsen mot en extra smakrik och saftig pizzabotten tillsammans med en härlig mild cashew fraiche med massa färsk topping så som mango och grönsaker, så kan det inte bli mer än rätt! Tomatssåsen kommer du inte sakna i detta receptet! Har du ingen torkugn funkar vanlig ugn lika bra med luckan lite öppen på glänt, lägsta temperatur (så nära 42 grader som möjligt) och gärna varmluftsugnen på. Vill du att det ska gå snabbare kan du höja temeperaturen och köra den lite kortare tid i ugnen, men då är pizzan inte raw längre och smakerna blir inte riktigt detsamma, MEN det blir fortfarande väldigt gott! Den här pizzabotten är dessutom fri från gluten och säd och har sin bas på endast grönsaker, supernyttigt!! Här kommer receptet!

Du behöver:

Till Pizzabotten:

– 500 gram zucchini/ 500 grams of zucchini
– 75 gram paprika (ca en hel)/ 75 grams of bell pepper
– 1 selleristjälk/ 1 celery stalk
– 3/4 dl soltorkad tomat, blötlagda minst 20 min(häll av vattnet)/ 1/3 Cup sundried tomatoes
– 3 dadlar/ 3 dates
– 1 msk purjolök (eller annan lök)/ 1 TBS green onion
– 1 tsk torkad basilika/ 1 tsp dried basil
– 1 tsk oregano/ 1 tsp dried oregano
– 2 msk solrosfrön/ 2 TBS sunflower seeds

Cashewosten:

Följ detta receptet

Topping:

– mango
– färska tomater
– ruccula, spenat eller andra färska gröna blad, gärna lite basilika blad också om du har
– hackad paprika

Gör så här:

Grovriv 2/3 av zucchinin och lägg i en skål. Kör resten av ingredienserna i matberedaren till det blir som en tjock slät sås, gegga in ”såsen” med den rivna zucchinin och sprid ut det på en bakplåtspappersklädd/ teflex pappersklädd plåt, ca 2 cm tjock. Torka i ugn 1,5 timmar på 60 grader, sänk därefter temperaturen till 42 grader och torka ytterligare 5,5 timmar, vänd efter halva tiden. Låt pizzan svalna och gör sedan cashew osten och bred den över pizzan. Toppa med mango och färska grönsaker! Servera gärna med ytterligare sallad/ vitkålssallad vid sidan av!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*