Rawfood kanske inte passar dig..?

Ja, det tror du. Rawfood passar säkert inte dig heller, om du äter det på fel sätt. Många som går över till rawfood äter samma mängd mat som de åt innan dem gick över till rawfood. Alltså t. ex, en spagetti med köttfärssås som byts ut mot zucchininudlar i tomatssås läggs ofta upp i samma mängd mat som om maten vore kokad. Problemet där är att den råa rätten innehåller ca 70 % vätska och massa ”luft” medans den kokta maten förlorat all sin vätska och ligger helt kompakt på sin tallrik, alltså innehåller den råa rätten betydligt mindre kalorier. Däremot kan den ta nästan lika lång tid att äta som en vanlig portion spagetti med köttfärssås eftersom det är mer att tugga vilket lätt lurar folk att dem ätit mer än dem egentligen gjort.
Om vi tar den här rätten till exempel eller någon annan rawfood rätt med bas på endast grönsaker och fett i någon form (t. ex olja, avokado, frön/nötter) känner du kanske igen dig i att du ”cravar” efter en dessert på maten, eller så får du ett rejält sug på eftermiddagen eller kvällen? Inte så konstigt, då din kropp fortfarande faktiskt skriker efter energi. Alltså du äter då en raw dessert/kaka. Raw food kakor är i stort sett otroligt feta, eftersom dem oftast baseras på nötter som består av ca (70-85 % fett), kakaosmör (100 % fett), kokosolja (100 % fett). Självklart innehåller dem någon ytp av sötning också, i form av t. ex agave, honung eller frukt. En rawfoodkaka kommer därmed hamna på ca 80 % fett totalt. Eftersom en rawfoodkaka ofta innehåller mer kalorier än själva huvudrätten skulle din totala kaloriprocent hamna runt 65-80 % fett. Ganska mycket va? Vi kan ta ett annat exempel, en sallad som knappt innehåller några kalorier överhuvudtaget (eftersom grönsaker till största del består av vätska och fibrer) blandas ofta med avokado (ca 75% fett), olja (100 % fett), nötter och frön eller frökex till (mellan 60-85 % fett), vad tror du inte den totala kaloriprocenten från fett hamnar då? Jo, exakt, runt 65-80 % fett. Det är mer fett än vad en vad en standard american diet innehåller. Det är nämligen så här att en kost med hög fettprocent:

– Höjer insulinnivån och ökar blodsockret
– Skapar cravings/ sug eftersom du då inte får i dig tillräckligt av näring från kolhydrater, t ex frukt, groddar, eller grönsaker i förhållande till den höga fettkonsumtionen.
– Gör att man känner sig trött och seg då magen har betydligt svårare att smälta fett och det tar betydligt mer energi från kroppen då maten hanteras betydligt långsammare i magen. Du vill väl inte att din energi ska ligga nere i magen? Du vill väl ha ut den i resten av kroppen? Genom att äta mindre fett låter du magen sköta sitt arbete snabbare och därmed når energin ut till resten av kroppen på ett bättre sätt istället för att bara ligga kvar och ruttna i magen. När maten kan hanteras snabbare i magen kommer din kropp till slut börja ”heala” sig själv, detta kan man tydligast märka på hyn som kommer stråla lite extra!
Att dra ner på fettprocenten i sin rawfoodkost  skulle göra stora skillnader, det kommer du märka nästan direkt. Här är några exempel på skillnader du kommer märka om du äter mindre fett:

– Mer energi.
– Mental klarhet, spirtualitet.
– Kroppen blir lugnare.
– Hyn blir bättre, alla fina mineraler och vätska från frukt och grönt får chans att nå ut i huden då inte en massa fett är där och täpper till. Eftersom magen kommer fungera bättre kommer kroppen heala sig och det syns genom huden, garanterat!
– Genom att äta mycket frukt och mindre fett kommer du inte känna något begär efter choklad/kaffe, energin är på topp.
– Bättre sömn. Eftersom magen förmodligen redan arbetat klart för dagen när du gått och lagt dig om du haft ett mindre fettintag under dagen (förutsatt att man inte äter ett stort mål precis innan man går och lägger sig) och blodsockret därmed hållts jämt gör den sig automatiskt redo för vila.

Så, hur får man i sig tillräckligt mycket energi om man minskar fettmängden?

– FRUKT!!! Antingen på fastande mage (på morgonen, innan måltid, genom en stor mängd frukt i en måltid med lite fett, eller varför inte köra monomeal ibland) Ha som vana att äta en stor frukt tallrik till förrätt, alltså innan maten, inte efter maten. Frukt förbränns mycket snabbare än annan mat (undantag gröna grönsaker och osötade frukter t. ex paprika, tomat), alltså vill du inte äta det efter maten då magen redan är full av annat. Det som händer då är att frukten lägger sig ”ovanpå” vilket kan vara en orsak till magproblem vid intag av frukt, t.ex uppblåshet. Det som även händer är att sockret från frukten kan fermenteras då de ligger för länge kvar i magen. Dett kan leda vidare till andra problem, så som candida. Har du ätit ordentligt med frukt innan maten kommer du inte känna sug efter maten då kroppen kommer känna sig nöjd. Alltså, börja alltid med desserten!

Och, hur mycket fett ska man äta då?
Ja, det får man känna av lite själv. Dr Robert Young rekommenderar inte ett fettintag över 10 %, Tom Campell äter inget tillsatt fett till maten alls då han anser att hjärnan fungerar bäst då (han får i sig fett endast naturligt genom att äta mycket grönt som har ca 10 % fett i sig). I ett varmare klimat skulle jag heller inte säga att man behöver mer än 10 % fett, men eftersom vi bor i Sverige som har ett kallt klimat och inte alls särskilt bra tillgång till färska frukter skulle jag säga ca 15-20 % om man vill ha ut maximalt med energi. Äter man tillräckligt med frukt och grönt får man ju faktiskt i sig allt man behöver ändå. Gröna grönsaker innehåller ca 7- 10 % fett och frukt ca 5-7 %. Vår kära moder jord har ju redan skapat allt vi ska kunna leva på den, vad vi ska äta för att må som bäst, allt som finns naturligt är redan i sin bästa form. Ju mer vi ändrar den naturliga råvaran desto sämre. Alltså egentligen skulle vi inte behöva tillsätta något extra fett till maten om vi bara äter helt naturligt. Vi är egentligen gjorda för ett tropiskt och varmt klimat. Men som vi lever nu, i Sverige… så kan det vara bra att tillsätta fett i form av naturliga produkter som avokado, nötter, frön, men några mängder är absolut inte nödvändigt. Vi människor har även perioder vi behöver mer fett:

– När det är vinter, då fett kan verka värmande.
– När man vill grunda sig, inte känna sig lika ”flygig”. Liksom när man bara behöver landa och lugna ner sig, t. ex om man stressat mycket kan det kännas bra att bara landa i soffan med en len och snäll avokado eller en färsk kokosnöt istället för en flygig och kall sallad.
– När man reser kan man äta lite extra fett i form av nötter, frön och avokado eftersom man inte lika mycket uppmärksammar sin omgivning då (kroppen blir mer ”känslig” och klar vid ett lågt fettintag) Lite extra fett kan alltså användas som ett ”skydd” för kroppen mot att känna t. ex äckliga lukter, dålig luft, stressade människor mm.
– Om man är gravid/ ammar är det också bra med extra fett. barn behöver även mer fett.

Mina recept jag gör följer ingen speciell diet, low fat eller high carb osv, dem är skapta för att smaka så gott som möjligt och innehålla nyttiga naturliga ingredienser utan onödiga konsigheter eller onödig upphettning. De flesta recept jag har är inte så feta och det är också för att jag inte tycker om när det blir för fett. Själv äter jag till vardags mycket frukt, alltså jag har ett högt kolhydratsintag i min kost, och lägre fettintag, just av enkla anledningen att jag tycker jag blir klar i huvudet och får ut mycket energi av att äta så, samt att den kosten gör min hy finare. Feta rawfood desserter och fetare rawfood rätter (t. ex raw gourmet) uppskattas mycket av mig men jag väljer att bara äta det ibland eftersom jag märkt att min kropp funkar bäst vid ett lågt fettinnehåll och högt kolhydratsinnehåll. För er som är nyfikna på att känna skillnaden från att äta mycket fett till att istället äta mer frukt ska klicka er in här på min nya flik, highcarb/lowfat där kommer jag bl a samla mina favorit recept som jag själv äter till vardags. Dessa recept liksom alla andra vanliga rawfoodrätter jag lägger upp passar faktiskt alla, trots att det är low fat kan det faktiskt bli väldigt gott ändå, och alla älskar ju söta smaker, eller hur? Och ja, det är naturligt att älska söta saker. Kika t. ex på min fantastiska chokladglass, eller mina härliga nudlar i mango/kokossås, vem skulle inte gilla det liksom?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*