Så här blir din smoothie alltid perfekt!

En smoothie är enkelt att slänga ihop, men här kommer instruktionerna i vilken ordning och mängd som passar bra för att den alltid ska bli perfekt, både näringsmässigt, i konsistens och smak. Så välj någon/några ingredienser vid varje siffra nedan och ta i den mängden som anges- och din smoothie kommer bli perfekt!

1. Vätska: Börja med vätska i botten av din mixer, hur mycket vätska du ska ha i beror på hur lös du vill ha din smoothie, men börja med ca ½- 1 dl och öka sedan mängden efter behag och vad din mixer klarar. Tips på vätskor du kan ha i din smoothie är kokosvatten, te (som svalnat, eller lite varmare te om du vill att din smoothie ska bli lite varmare), kombucha, juice, nötmjölk, eller bara vanligt vatten funkar super!

2. Något lite extra (valfritt): Efter att du lagt i vätska passar det bra att lägga i någon tsk krydda, örter, någon sötning (t. ex kokossocker, honung etc), en liten nypa salt eller varför inte lite eterisk olja (kanske lavendel, citron, mynta, apelsin, rosmarin, etc)

3. Superfoods (valfritt): ½ tsk- 1 msk av t. ex spirulina, vetegräspulver, lucuma, maca, gojibär, acai, mullbär etc.

4. Bas: Nu har du haft i vätska och ev något pulver, då är det dags för basen i din smoothie. Basen består av frukt, mer/enbart söta frukter (t.ex äpple, apelsin, ananas, jordgubbar, nektariner etc) och mindre osötade frukter (t. ex gurka, zucchini, tomat, paprika) och grönsaker så som selleri och fänkål t. ex om du vill ha den väldigt söt. Vill du ha den mindre söt- tvärtom, mer osötade frukter/grönsaker. Mängden av basen i smoothien blir bra med ca 5-8 dl i bitar. Basen i din smoothie kan även vara lätt ångade/kokta grönsaker så som morötter, broccoli, palsternacka t. ex.

5. Något krämigt: Vem gillar inte en krämig smoothie? Ha nu i lite avokado (avokado är lätt att överdosera, det räcker med ½), gryn/blötlagt bovete (ca ½- 1 dl), nötsmör eller nötter/frön (1-3 msk), tofu (ca 1 dl), eller havre/soja/nötyoghurt och frukter som ger krämighet t. ex mango och banan. Mängden på yoghurt och mango/banan går inte riktigt att överdosera på samma sätt som de andra ingredienserna jag räknade upp. Börja med 1-2 dl och ha i mer efterhand beroende på hunger och hur du vill ha din smoothie.

6. Gröna blad: Gröna blad är de viktigaste om man vill boosta upp sig med mineraler, lättupptagligt protein och vitaminer. Ha i ca 5-8 dl gröna blad brukar bli lagom. Vill du inte känna smaken av de gröna bladen- håll dig då till spenat eller lättkokt grönkål (fryst och tinad funkar finemang) eller vissa milda salladstyper. För en lite pepprigare smoothie är det gott att ha i lite ruccula. En fräsch kick kan vara lite persilja och koriander. Rå grönkål och svartkål ger i stort sett alltid en bismak, vissa gillar det- andra inte. Testa dig fram!

7. MIXA!!!

8. Topping (valfritt): När du mixat din smoothie till den är helt slät är det dags att antingen hälla upp den och dricka, eller så har du valt att göra en lite fastare smoothie som du häller upp i en skål för att sedan äta med sked. Topping för att skapa lite textur och matighet är väldigt gott att avsluta med. Exempel på topping är musli, granola, hackad frukt, nötter, frön, hacka gurka, mullbär, kakaonibs, bipollen etc.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*