Släng inte melonfröna!

For english version, click here to my english youtube chanel: https://www.youtube.com/watch?v=3JaAaU0Y94E
Melonfrön från cantaloupemelon, honungsmelon eller andra söta meloner har sina fördelar:

– Färska frön är bättre än torkade frön då dem har kvar sin näring såsom vitamin A, C och E även B vitaminer.
– Melonfrön är en bra källa till hälsosamma fetter såsom omega 3.
– Dem har även ett högt innehåll av mineraler, särskilt zink, magnesium, magnesium och kalium.
– Det är billigt, i en melon finner du många frön!
– Protein innehållet är högt, när du gör en frömjölk blir proteininnehållet lika högt som det är hos sojamjölk. Skillanden på proteinerna från sojamjölk och melonfrön är att dem från melonfrön är mer lättupptagliga för kroppen eftersom dem är råa till skillnad från sojamjölk som inte är rå, alltså skulle man kunna säga att du får i dig mer protein genom melonfrömjölk.

Recept på raw melonfrö mjölk:

– 11/4 dl melonfrön, urkärnade från en melon och sköljda
– 5 dl vatten
– ev sötning i form av 2-3 dadlar, eller 1,5 msk lucuma pulver eller någon annan sötning

Gör så här:

Mixa fröna slätt med lite vatten och ev sötning. Häll på resten av vattnet och mixa igen. Sila i en nötjölkspåse och så var det klart!

Vattenmelonkärnor:
– Är extremt höga på antioxidanter.
– Rika på lykopen som bl a skyddar huden och minskar risk för cancer.
– Rika på vitamin A, E, C och alla B vitaminer.
– De svarta pigmentet sägs motverka grått hår.
– Mineralrika, speciellt järn, zink, koppar och magnesium.

Hur gör du vattenmelonkärnemjölk?

Gör likadant som receptet ovan men använd svarta vattenmelonkärnor istället!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*