Snabb & enkel vegan pasta i tomatssås, utan mixer/matberedare!

Se hela videon hur man gör samt ta del av tips här: https://www.youtube.com/watch?v=_bLrxjsneWY

När man bara vill ha något snabbt och enkelt.
När man inte orkar dra fram mixern, matberedaren eller kastrullen.
När man vill ha en snabb lunchlåda med till jobbet.
När man vill ha något näringsrikt.
När man vill ha något som är riktigt gott.
När man vill ha något mättande.
När man vill ha något lättsmält.
När man vill ha något billigt.
När man vill ha något med färg.
När man kommer hem efter träningen sent på kvällen och vill ha något i sig.
När man bara inte orkar laga mat.

…då finns den här rätten!

Pasta i tomatssås. Klassiskt. Gott. Det finns tusen olika varianter på denna. Den här varianten måste nog ändå vara den lättaste och snabbaste. Att slippa koka tomatssås kan vara skönt, och även om du skulle göra en rawfood variant på den behöver du oftast dra fram en maskin, så som matberedare eller mixer. De enda redskapen du behöver till den här rätten är endast tallriken du ska äta på och bestick. Skönt va?

De här receptet har en video du hittar här, där finns mer information och tips kring denna rätten.

Till en portion behöver du:

-1-3 zucchini, beroende på storlek och hur hungrig du är./ 1-3 zucchini, depends on how hungry you are

Tomatssås:

– ½ förpackning krossade eller passerade tomater (endast tomat i innehållsförteckningen, och helst ekologiska)/ ½ package of diced tomatoes
– 2-3 färska dadlar, mosade i lite vatten eller 1 msk annan sötning t.ex agave, coconut nectar, honung etc./ 2-3 fresh dates mashed in little of water, or 1 TBS other sweetener.
– 1 finhackad röd paprika/ 1 finley chopped red bell pepper
– 1,5-2 tsk torkade örtkryddor, t.ex basilika, oregano, timjan eller rosmarin, eller en näve finhackade färska kryddor./ 1,5-2 tsp dried herbs, like basil, oregano, thyme or rosmary, or fresh herbs if you have.
– valfritt: 1/4 tsk havssalt och svartpeppar/ optional: 1/4 tsp seasalt & blackpepper
– valfritt, ostig topping: 1 msk näringsjäst+ 1 msk hampafrön/ optional, cheezy topping: 1 TBS nutritional yeast+ 1 TBS hempseeds

Gör så här:

Använd en papaya slicer, potatisskalare, osthyvel eller spiralizer och gör pasta av zucchinin.
Häll de passerade/krossade tomaterna över zucchinin. Lägg även på de andra ingredienserna och blanda runt väl. Toppa med näringsjäst och hampafrön om du vill. Klart!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*