Varför superpulver? & tips på hur/varför dem används

Superfoods är något som är väldigt näringstätt i förhållande till sin volym. Men behövs verkligen ”superfoods”?

Det är enkelt att svara på att superfoods inte behövs. Varför något som är torkat (ej färskt), malt till pulver (hur mycket näring finns kvar/ hur mycket kan vi ta upp??) skulle behövas förstår jag inte. Äter man en kost baserat på färska råvaror, frukt och grönt så får man i sig allt man behöver. Ett grönt pulver kan vara bra om man vill få i sig mer mineraler, klorofyll och protein men då ska man se till att det är ett bra märke. De billigare märkena kan ha fuskat, som t. ex vetegräs, genom att dem gjort vetegräsjuice och sedan använt pulpen för att torka, mala ner och sälja. Pulvret består då i stort sett av bara fibrer som kan ställa till det för magen och därför hämma näringsupptaget. Juice pulp innehåller dessutom knappt någon näring. Det är alltså viktigt att pulvret inte är gjort på någon pulp. Sedan finns det många pulver som är baserade på frukter, bär och rötter. Det finns mycket näring i dessa. Äter du däremot tillräckligt med färska frukter och bär kan du få i dig samma mängd näring, och dessutom den viktiga vätskan i frukten (vilket du missar om du använder pulver). Jag använder i mina recept inte ”superfoods” för att få i mig tillräckligt med näring, utan använder dem som vilken ”krydda” som helst, för ja endel av dem smakar fantastiskt och tar dina rätter till en helt ny nivå! Däremot vill jag tillägga att vissa superfoods också kan ha medicinska egenskaper, t. ex maca som balanserar hormonsystemet och är bra mot depressioner. Å andra sidan blir hormonsystemet ändå balanserat om man äter rent, tillräckligt mycket och om man baserar sin kost på så mycket raw som möjligt. Bananer sägs också vara bra mot depressioner, liksom all mat som är raw. Alltså man behöver inte köpa dyra pulver om man inte tycker dem smakar gott eftersom det finns en gemensam lösning- att äta en bra kost.

Här nedan kommer en liten guide på superfoods jag använder i mina recept:

 

– Mesquitepulver
Mesquitepulver kommer från mesquiteträdets fröskidor och det ger en otroligt god smak av kola, perfekt i raw desserter / smoothies. Den är söt och kan användas som sötning, GI värdet är mycket lågt. Innehåller mycket serotin, alltså kan den va lätt uppiggande och en riktig humörhöjare!

– Macapulver
Macapulver kommer från macaroten  och den används flitigt i liten mängd i glass, kakar, smoothies, och i nötiga rätter. Smaken är svår att beskriva, en väldigt varm smak,  som en söt rädisa. Lätt att överdosera, då jag sällan vill att den ska smaka något, den ska bara finnas med för att den är så bra på att liksom ”binda ihop” smaker, ge en varm nästan liten ”lagad” känsla till rätten. Den är lätt uppiggande om du tar en sked direkt i ett glas vatten, perfekt innan träning! Kan även användas i medicinska syften, då den är bra mot depressioner och hormonsystemet, men då behöver man ta en sked varje dag och ha uppehåll någon vecka då och då för att utnyttja effekterna!

– Lucumapulver
Lucuma är en frukt som smakar väldigt gräddigt, vissa tycker den smakar lite åt kola hållet mn mer grädde skulle jag vilja säga! Den kan användas som sötning, eller till att ge en lite ”gräddig” smak till en smoothie, kaka, glass (favorit till glass!!). Gör man egen choklad är det även perfekt att tillsätta en liten sked då den ger den här ”lena” känslan. Den är även grymt bra att ha om man vill att något ska bli extra krämigt, som t. ex glassen, cheescaken eller cashewgrädden!

– Raw kakaopulver
Raw kakaopulver är finmalda orostade kakaobönor som smakar fantastiskt! Gott att tillsätta i raw desserter, kakor, smoothies, drycker mm.

– Carobpulver
Carobpulver är ett billigt superpulver som kommer från johannesbrödsträdet och ur skidorna finns frön som utvinns till ett väldigt gott pulver som har en smak liknande kakao. Skillnaden på carob och kakao är att carob är helt koffeinfritt, har mindre fett och har inte samma bittra och kraftiga smak som kakao, utan den går mer åt de söta hållet med en lätt kaffe och kola ton. Det går att ersätta recept med kakao till carob men man behöver då öka mängden för att få en smak som liknar choklad. Pulvret är sött i sig och kan användas som sötning.

– Spirulina
Ett illgrönt pulver som kommer från en alg. Ett av få pulver jag skulle använda för enbart näringssyfte då det är sprängt med klorofyll och mineraler. Smaken är väldigt starkt och inget som är gott enbart. Däremot använder jag det i en liten mängd ibland för smakens skull då jag tycker att ”en tuch” av spirulinasmak är otroligt gott i t. ex tillredning av maten. Ihop med vitlök, ingefära, persilja, koriander, basilika och andra kryddor är det jättegott! Skulle dock inte rekommendera den ihop med desserter, smoothies eller söta saker, då smakar den inte gott, men i en väldigt liten mängd för att t. ex färga glassen grön funkar eftersom det krävs så otroligt lite för att ge grön färg åt något!

– Baobab
Baobab kommer från en frukt och är syrlig och god. Bombad med C vitamin, perfekt om man vill ge lite syra åt någon maträtt (kan ersätta citron) eller dessert. Brukar använda den istället för citron när jag vill ha syran men inte vätskan som citron har.

– Kelp pulver
Kelp är namnet på torkad kombualg som malts ner till ett supergott pulver. Kelp pulvret ger en härlig havskänsla i maträtter, även en aning sälta vilket gör att man kan använda det istället för salt/ inte behöver använda lika mycket salt.

Det här är mina favoritpulver. ”Superpulver” jag inte nämnt såsom chlorella (ej raw), acai (kan lika gärna äta blåbär), reishi, neem (”medicinska” pulver som smakar skit) är sådana pulver jag inte tycker är värt att ta upp eftersom jag inte använder dem för att dem ska smaksätta mina rätter. Vetegräs och korngräspulver använder jag i mina recept ibland, men oftast inte så mycket för smakens skull utan mer för färgen.

Bilder från google

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*