Varför vegan? Och varför Raw?

20140706_185550Varför veganskt?

  • Jag vill inte bidra med att någon levande varelse ska behöva lida eller dödas för att vi människor ska kunna leva. Att äta vegansk är ett sätt för mig att visa min kärlek till djuren.
  • Den veganska kosten är den mest miljövänliga kosten, den kräver minst energi att producera. Det krävs mindre markareal för odling om alla äter vegankost istället för blandkost.
  • Ökad återhämtning efter träning, då vegansk kost är mer basisk och belastar inte kroppen lika hårt.
  • Svenska djuruppfödare använder spannmål och sojabönor till djurfoder, dessa vegetabilier hade gjort betydligt större nytta för oss om vi ätit dem färska istället för att dem ska gå en omväg genom djuren, vi vill väl äta färskt?!
  • En kalori från animalier kräver fem gånger så mycket vatten som en kalori från vegetabilier.
  • Hälsomässiga skäl- allt som är frukt, grönsaker, baljväxter, nötter och frön, spannmål, har hälsobringande egenskaper. Kött och mat från djurriket gör oss sjuka och ger oss inte alls mycket näring, det är mest lite koncentererat protein, och det behöver man inte då den veganska kosten redan ger oss allt vi behöver på ett mer naturligt sätt. Animaliska produkter är väldigt försurande för kroppen, vilket gör att vi lättare drabbas av inflammationer och sjukdomar. Eftersom en sur kropp hela tiden får låna kalcium från skelettet drabbas man lätt av t ex benskörhet, och vi överbelastar våra kroppar.
  • Intaget av tungmetaller och miljögifter blir betydligt mindre med en vegankost.
  • Hyn blir bättre, ögonen klarare.
  • Humöret blir bättre, istället för att ha grått, brunt, beige och vitt på tallriken fylls den istället av färg!


Varför raw?

  • Enzymer dör om vi upphettar maten. Enzymerna behövs för att smälta maten, och får vi i oss dem via maten behöver kroppen inte lägga energi på att tillverka egna, vilket gör att den belastas minimalt och dessutom underlättar och optimerar matsmältningen.
  • All näring behålls i maten genom att äta färskt och inte upphetta den.
  • Kroppen kommer i balans.
  • Sömnen blir bättre och sömnbehovet reduceras.
  • Mat som är raw är mer basisk än mat som lagas. De flesta äter 70% surt och 30 % basiskt, men vi borde ju äta tvärtom för att hålla oss i balans! Vi håller oss friskare då bakterier och virus inte överlever i basiska miljöer.
  • Inflammationsrisken minskar.
  • Kroppen åldras långsammare, äldre personer som äter raw har knappt en rynka!
  • Humöret och livskvalitén blir bättre, och du får en känsla av att du strålar!
  • Koncentrationen blir bättre, du har lättare att hålla fokus.
  • Stabilt blodsocker.
  • Ökad kreativitet och idéflow, har med ökad fokusering och koncentrationen att göra som jag nämnde tidigare. Hjärnan får helt enkelt en bättre skärpa!
  • Hejdå allergibesvär. Min pollenallergi försvann och jag har hört andra som sagt likadant. Det har bl a att göra med att immunförsvaret blir bättre då allergiska reaktioner kan höra ihop med allergibesvär ibland.
  • Maximalt näringsupptag, vilket är bra oavsett om du vill gå upp i vikt, gå ner i vikt eller stanna där du är. Kroppen hittar sin idealvikt på ett naturligt sätt.
  • Ökad energinivå.
  • Man får fräschare andedräkt och fantastisk kroppslukt.
  • Hår och naglar växer som ogräs!
  • Otrolig vacker mat. Den känns alltid lyxig. Maten är i sin naturliga form och levande, vilket gör att det alltid smakar fantastiskt och ser alltid ut som läcker gourmetmat även om man är dålig på uppläggning!
  • Man njuter på ett helt annat sätt än tidigare, känner tacksamhet för de vackra moder jord gett oss, den typ av njutning och tacksamhet känner man inte med lagad mat.
  • Lukt och smaksinnet blir tusen gånger bättre och man blir mer känslig, vilket är bra då man lättare kan skilja på vad som är bra och vad som inte är bra för just dig.
  • Reducerar cravings.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*