Vegansk broccoli spread/röra

20160822_115043-1
Näringstät mat är det bästa vi kan ge till våra kroppar. Näringstät mat innebär mycket näring per kalori. Söker du efter ett sådant recept så har du kommit till rätt sida! Broccoli, lök, vitlök, hampafrön & persilja talar för sig självt nästan. Tänk dig en röra med dessa fantastiska  ingredienser! Kan det bli bättre? Den här röran är supergod på mackan, att dippa grönsaker, och kex i, som tillbehör till sallad, biffar, tillsammans med potatis, sötpotatis eller andra grönsaker. Ät med en sked direkt ur skålen om du vill…Här kommer receptet:

Du behöver:

– 1 broccolihuvud, 250 gram/ 1 head of broccoli, 250 gram
– 1 stor gul lök/ 1 big yellow onion
– 5 vitlöksklyftor/ 5 cloves of garlic
– 1- 1½ tsk örtsalt/ 1-1½ tsp herb salt
– en liten knippe färsk persilja/ a bunt of fresh parsley
– 1 1/4 dl hampafrön/ 0,6 Cup hempseeds
– 1 tsk äppelcidervinäger eller en klyfta citron/ 1 tsp apple cider vinegear or 1/4 lemon
– 1 msk blandade örtkryddor, provencale t. ex/ 1 TBS mixed dried herbs
– ev. 1-2 msk näringsjäst 1-2 TBS nutritional yeast if you want
– svartpeppar/ blackpepper

Gör så här:

Skär broccolin, löken, och vitlöken i bitar. Fräs lite försiktigt i vatten eller olja i en stekpanna, sätt på ett lock, låt stå tills grönsakerna är mjuka. Låt det sedan svalna och lägg ner allt förutom stjälkarna på broccolin i matberedaren. Lägg även ner resten av ingredienserna i matberedaren, förutom svartpepparn och persiljan. Kör tills det är helt finfördelat och häll upp i en skål. Hacka stjälkarna till broccolin, finhacka persiljan och lägg i, dra några rejäla drag med svartpepparkvarnet och rör runt för hand. Smaka av om du vill ha mer kryddor.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*