Hälsotips: Ät inte rapsolja!!!


Många har kunskap om att vitt socker, mjölkprodukter, gluten bl a är dåligt för oss och har valt att undvika det helt, men varför är det ingen som pratar om rapsolja? Det är minst lika illa, om inte ännu värre till och med. Nu är det dags att komma ut med att informera om detta, för jag är trött på okunskapen folk har om denna dagligt välanvända produkt, både i hemmet men också som används flitigt på restauranger som vänder sig till hälsoinriktade och hälsomedvetna människor. Snacka om att man kan bli lurad.

Vad är rapsolja?
Rapsolja är en vegetabilisk olja som framställs genom att man pressar rapsfrön, antingen genom kallpressning eller varmpressning. Rapsolja sägs tåla temperaturer upp till 180 grader. Vid högre temperaturer bryts fleromättade fettsyror ner, dem förstörs alltså helt och hållet.  Rapsolja bör därför inte användas till fritering, stekning, ugnsbakning eller grillning eller annan tillagning med temperatur över 200 grader, vilket dock är vanligt i restauranger, processade livsmedel t. ex färdigköpt vegetabilisk mjölk, yoghurt, biffar och halvfabrikat, tyvärr används denna olja även ofta i hemmet till matlagning. Nu tror du kanske att du kan köpa kallpressad ”fin” rapsolja istället och använda den med försiktighet i matlagning som kräver upphettning, men nej, rapsolja oavsett, är en produkt vi bör undvika.

Rapsodlare har förädlat växten så att modern raps har en fettsyresammansättning med hög andel enkelomättat fett och saknar den giftiga eurukasyra och glukosinolater (ökar risk för struma) som tidigare gjorde raps olämpligt som livsmedel. Tillverkarna har på senare tid tagit fram rapsolja med små/inga mängder eurukasyra. Eurukasyra är mycket farligt för hjärtat, men trots att vi förädlat växten så hårt visar faktiskt studier ändå att rapsolja orsakar hjärtproblem.

Rapsolja medför minst tre miljörisker:
• Odlingsgifter: Enligt margarintillverkaren Carlshamn är den svenska konventionellt odlade rapsen så hårt besprutad att den är alltför giftig för att kunna kallpressas.
• Rovdrift: Rapsodlingen har minskat drastiskt sedan ändrade EU-regler om jordbruksstöd i gjort rapsodling olönsam. Svenskt margarin görs nu istället av palmolja,
vars moderväxt tokodlas i Asien på bekostnad av tropisk regnskog.
Ett av de mest bländande problemen med raps är att över 90% av raps är genetiskt modifierade. Och tro vad du vill om genetiskt modifierade organismer, men studier har kopplat GMO-konsumtion till lever- och njurproblem, immunsuppression, allergiska reaktioner, neurotoxicitet och mer.

Så vad är hälsoriskerna med att äta rapsolja?
– I din kropp betyder ordet ”oxiderat” skador på dina celler och vävnader, särskilt de områden som är rika på fett, som din hjärna t.ex. Du vet vad som händer när ett äpple utsätts för luft va? Oxidation är den process som gör den brun och gör att det blir dåligt. Om du äter vegetabiliska oljor som redan oxideras från värme och ljus vid bearbetning, utsätter du dina egna friska vävnader för ett flyktigt ämne som kommer att skada dem. Oxidation eller härskning är inte bara en viktig bidragsgivare till de flesta degenerativa sjukdomar, det orsakar också inflammation. Överdriven inflammation i kroppen kan orsaka allt från artrit till allvarligare sjukdomar som Parkinsons, bipolära sjukdom, schizofreni och tvångssyndrom.
– Nya studier kopplar också rapsolja till ökad inflammation och oxidativ stress.
– Raps ökar stelheten hos membran (vilket kan utlösa degenerativa sjukdomar).
– På grund av dess höga svavelinnehåll oxiderar den lätt, vilket kan förvärra allergier och problem för personer med bronkiala eller astmatiska problem.
– Mänskliga studier avslöjar att raps orsakar en ökning av lungcancer.
– Raps kan förkorta djurens livslängd och lägre trombocytantal.
– Daglig konsumtion av raps kan öka dina triglycerider över 40 procent.
– Rapsolja bildar osynbart mögel snabbt och hämmar också enzymfunktionen.
– Det ökar fria radikaler, oxiderar naturliga antioxidanter och detta kan kopplas till ökad förekomst av många sjukdomar.
– Rapsolja har visat sig vara frätande i kärlsystemet, vilket skapar mikroinflammation, läckande tarm och förkalkning i fodret i våra blodkärl. Som du kan föreställa dig kan detta resultera i allvarliga och till och med livshotande problem som hjärtsjukdom och stroke.
– Rapsolja ger inte så mycket bismak när den är dålig så det är svårt att veta om man får i sig härsken olja.
– Rapsolja minskar vitamin E i kroppen.
– Anthony William skriver att rapsolja är huvudorsaken till IBS, inflammation och att det matar dåliga virus, bakterier och annat skräp vi har i kroppen.

Var försiktig och uppmärksam när du är på restaurang eller handlar mat så att du inte luras att tro att de är det hälsosammaste alternativet i stan.  Hälsoinriktning är populärt numera när det kommer till restauranger, caféer och även nya produkter på marknaden så som färdigköpta veganska biffar, vegansk yoghurt, vegetabilisk mjölk etc, vilket i och för sig är väldigt bra, men okunskapen om att rapsolja är dåligt för oss är vanlig, därför används rapsolja tyvärr ofta även på hälsoinriktade ställen. Ta reda på vad den som gör maten använder för olja och våga stå på dig med att din mat är värd hälsosammare alternativ. Och kom ihåg, det finns inget sådant som GMO-fri bra rapsolja.

Vi människor har en förmåga att ta hand om våra bilar mer än vad vi tar hand om oss själva, rapsolja kan även användas som förnyelsebart bränsle i dieselmotorer, och ja, kör på med det, men sluta ät den.

 

 

Källor:
Sauer FD. et al. ”Additional vitamin E required in milk replacer diets that contain canola oil”. Nutr Res, 1997;17:259-69.
Kramer JKG. et al. ”Reduction of myocardial necrosis in male albino rats by manipulation of dietary fatty acid levels”.
Lipids, 1982;17: 372-82.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29920087

http://www.huffpost.com/entry/genetically-modified-food_b_2039455
http://www.ars.usda.gov/ARSUserFiles/80400525/Articles/JADA106_867-880.pdf
Ekologisk oljeväxtodling (Ekologiskt jordbruk 28:1999; SLU 1999).
Anthony William, Medical Medium
Julia Ross, in the book The Mood Cure

 

30 kommentarer Lägg till

  1. Sol-Britt Granlund skriver:

    Skrämmande läsning, inte för att jag använder rapsolja men det här visste jag inte, tack för info👍

    Gilla

    1. Vera skriver:

      Med bakgrund i USA (och i veganska restauranger) måste jag meddela att detta är helt fel. Källorna är översatta från engelska. Canola oil är inte rapsolja. Rapeseed oil är rapsolja. Canola är förädlad rapsolja, mycket dålig produkt, vanlig i USA. I Sverige är rapsolja är en bra produkt!

      Gilla

      1. Victoria skriver:

        Canola oil och rapseed oil är båda förädlad rapsolja, visst canola oil är sämre men den rapsen vi har här är också förädlad, annars skulle den inte vara ätbar. Tyvärr kan man få dessa dåliga hälsoeffekter som nämns i inlägget även av den ”bra” rapsolja vi har här i Sverige.

        Gilla

  2. Sol-Britt Granlund skriver:

    Kan man använda kallpressade virgin kokosolja till stekning, eller bildas det också onyttigheter om man använder det till stekning?

    Gilla

    1. Pia Nordin skriver:

      Det kan kan man använda ( kokosolja virgin eko från hälsokost ) även vid fritering

      Gillad av 1 person

    2. Victoria skriver:

      Jag rekommenderar inte att upphetta fett överhuvudtaget men om man nu ska göra det ändå är kallpressad kokosolja, camelinaolja eller avokadoolja de bästa alternativen 🙂

      Gillad av 1 person

  3. Hanna skriver:

    Suck, ännu en sak att ta hänsyn till om det stämmer det du skriver… inte lätt att vara konsument. Men hur är det med Kravodlad rapsolja? Den är ju i alla fall inte besprutad på samma vis som konventionellt odlad raps. Det borde ju även vara härdigare sorter som används vid ekologisk odling tänker jag, som inte behöver vara genmodifierade. Tål att undersökas.

    Gilla

    1. Victoria skriver:

      Med den informationen jag har bläddrat igenom när jag kollat upp växten raps så är det inte något vi borde äta, den är giftig och måste gå igenom olika konstgjorda förändringar för att ens bli ätbar, alltså spelar det ingen roll om den är kravodlad, det är inte besprutningen som är problemet nämligen. Mer om detta förklaras i inlägget. Att laborera med onaturliga råvaror är inte bra, våra kroppar kommer i obalans, får inflammationer mm.

      Gilla

  4. Hanna skriver:

    Jag har mycket svårt att en olja från en producent som denna är så skadlig som den olja som du refererar till i ditt inlägg, men jag kan ha fel 🙂 Kanske du borde göra lite mer efterforskning på ekologisk olja och de om det verkligen är lika illa?
    http://www.sankdalensgard.se/produkter/rapsolja/#

    Gilla

    1. Victoria skriver:

      Problemet är inte om den är eko eller inte, står mer om det i inlägget men alltså det är inte besprutning det är frågan om, det är växten raps, den är från början giftig och bör inte ätas, varför vi kan äta den är för att dem hittat sätt att förädla den. Konstlade råvaror får våra kroppen ur balans. Raps som dessutom oxideras inflammerar inte bara våra kroppar, utan kan fräta på vår tarmslemhinna, orsaka de vå kallar IBS och massa ”sjukdomar”.

      Gilla

      1. Ella skriver:

        Aha, nu förstår jag! Du menar att självaste raspväxten är redan giftig i sig när de har försökt tagit bort eurukasyra (och går att ta bort allt?) Jag förstår inte texten redan…

        Rapsodlare har förädlat växten så att modern raps har en fettsyresammansättning med hög andel enkelomättat fett och saknar den giftiga eurukasyra och glukosinolater (ökar risk för struma) som tidigare gjorde raps olämpligt som livsmedel. Tillverkarna har på senare tid tagit fram rapsolja med små/inga mängder eurukasyra. Eurukasyra är mycket farligt för hjärtat, men trots att vi förädlat växten så hårt visar faktiskt studier ändå att rapsolja orsakar hjärtproblem.

        Raspolja för smörjning i underlivet för torra slemhinnor har Gyn rekommenderat. Vill inte använda vitt vaselin. Vad rekommendera du istället?

        Gilla

      2. Victoria skriver:

        Ja precis så är det och våra kroppar känner inte igen genmodifierade eller hårt förädlade råvaror vilket därför ger oss dåliga bieffekter tyvärr. Rapsolja är väldigt inflammatoriskt, har man torra slemhinnor skulle det därför irritera. varför hon rekommenderade den är nog för att den är en vanlig olja som är neutral och att dem flesta har den hemma. Använd kokosolja och ät även kokosoljan, även havtorn är fantastiskt mot torra slemhinnor.

        Gilla

  5. Charlotte skriver:

    Intressant läsning, ska kolla upp lite av vad som står (förstår inte alla ord:). Att den inte ska hättas upp var jag redan med på, men kallpressad ekoraps brukar jag använda i dressingar; är det alltså också nono?

    Gilla

    1. Victoria skriver:

      Ja tyvärr är oupphettad rapsolja inte heller bra :/

      Gilla

  6. photobybratt skriver:

    Hej. Gäller detta även rapsolja som inte hettas upp??

    Gilla

  7. Gunilla Wollin skriver:

    Tack för upplysningen. Hade ingen aning. Återgår till smör.

    Gilla

    1. Victoria skriver:

      Ett tips är att ersätta rapsoljan till kokosolja, Camelinaolja eller avokado olja! 🙂

      Gilla

      1. Sara skriver:

        Har du något vettigt alternativ till rapsolja/smör som kan odlas i Sverige eller iaf närområdet? Tänker på hur otroligt dåligt det är för klimatet att vi skeppar hit stora mängder odla/råvaror från andra länder. Det är inte hållbart i längden.

        Gilla

      2. Victoria skriver:

        Håller verkligen med dig!!! Kan varmt rekommendera Camelinaolja, den är dyrare men fantastisk! Hampafröolja är också riktigt bra!

        Gilla

  8. Inger Karlsson skriver:

    Ja det här var verkligen skrämmande läsning men också otroligt upplysande. Det här är helt nytt för mig. Man har ju alltid trott och många säger, att är det rapsolja så det är ju enbart nyttigt. Tack för denna oerhört viktiga upplysning. Det jag undrar är att om det är så illa för våra kroppar, varför talar man inte mer om det?

    Gilla

    1. Victoria skriver:

      Tack! Varför man inte talar mer om dess negativa effekter är en ekonomisk fråga tyvärr.

      Gilla

  9. Mia skriver:

    Hej, skrämmande, om den är så farlig varför får den säljas som livsmedel då? Trodde livsmedelsverket hade koll på det? Är inte kokosoljan och avocadooljan lika ”konstlad” i processen ?

    Gilla

    1. Victoria skriver:

      Det handlar om pengar tyvärr. Och nej, kokosoljan kommer från kokosnöten och avokadooljan kommer från avokado, två naturliga och helt ofarliga råvaror, till skillnad från rapsen som behöver genmodifieras/förädlas jättemycket för att ens kunna få den ok att äta.

      Gilla

  10. Rose-Marie skriver:

    Lite skrämmande att det på så många ställen rekommenderas just rapsolja till små barn, för att de ska få i sig omega-3 och omega-6. Vad rekommenderar du istället, speciellt till matkräsna barn som behöver få i sig dessa fettsyror?

    Gilla

    1. Victoria skriver:

      ja verkligen 😦 Baka bröd med chia eller linfrön i som du mal själv eller blanda i gröt. Ge barnen mycket frukt och grönsaker då dessa innehåller omega 3, mango t. ex är jättebra. Hampafrön är magiskt, gillar barnen inte det, smyg ner det i kakor, bollar eller mixa ner det i såser. Hampafröolja finns också att köpa som är bra. Camelinaolja har fantastisk omega 3/ omega 6 ratio och är väldigt neutral i smaken, den kan man ha i sallader och i matlagning eller göm ner i desserter, smoothies glass mm, lite dyrare är den men pga av dess höga halt av essentiella fettsyror är det värt det.

      Gilla

  11. Gustav Fredriksson skriver:

    Jag tror inte att GMO raps får odlas i Sverige så svenska rapsolja är väl GMO fri!?
    http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/odling/genteknikgmo/kommersiellanvandning/godkanda/raps.4.1c5d69b814da7fad1f7d54f9.html

    Gilla

    1. Victoria skriver:

      Är den GMOfri så är den iallafall hårt förädlad, annars hade man inte kunnat äta den. Mycket gifter pga besprutning och dess förmåga att oxidera snabbt vilket gör att den kan fräta och skada vår tarmslemhinna, skapa inflammationer mm, mer om bieffekterna i inlägget.

      Gilla

  12. Karin Nord skriver:

    Ni nämner bara kokosolja som alternativ men olivolja då?

    Gilla

    1. Victoria skriver:

      Olivolja är okej, fettsammansättningen på olivolja är dock inte optimal (för mycket omega 6 i förhållande till omega 3) vilket man ska ha med sig, men den är absolut okej att använda, men använder man mycket olivolja bör man verkligen se till att man har bra omega 3 källor för att inte få obalans. Camelinaolja, chiaolja, macadamiaolja eller hampafröolja är bättre om man vill ha någon olja. Linfröolja vill jag skriva med för att fettsmammansättningen är grym men pga att den är så beroende av att vara färsk, förvaras rätt, inte upphettas, mixas etc för att inte oxidera så har jag svårt att rekommendera den, då den oftast redan är gammal i affären!

      Gilla

Lämna ett svar till Victoria Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.