Raw nyårsmeny+10 Mål år 2021 för ett lyckligare & hälsosammare liv!

2020 blev inte riktigt de året som vi tänkt oss kanske för de flesta även fast detta året också haft sina fina sidor, men nu ska detta året avslutas och det gör vi på bästa sätt, vi avslutar 2020 med en fantastisk god och hälsosam nyårsmeny för att sedan fira att det är nytt år med nya tag och ny energi!


Min rawfood gourmet nyårsmeny i Göteborg ser ut så här och kostar 549 kr/ person (mejla rawveganse@hotmail.com vid intresse av beställning):

Förrätt:
Toast skagen. Levande fröbröd med en skagenröra på aktiverade frön, cashewnötter och ”chiarom” och alla skagenkryddor i perfekt kombination serveras med en ”ägghalva” gjord på bl a jordmandel.


Alternativ: Marinerade grönsaksspett med aioli och frökex

Huvudrätt:
Grönsaksravioli på rättika, beta eller majrova (eko sortimentet och naturen väljer ut de exakta råvarorna till detta om inga särskilda önskemål sker) fyllda med en lätt fermenterad macadamia & solros ost, serveras med en örtig grön sås, samt en blomkål & tomatsallad med blue thomsson russin och persiljechips.


Alternativ: Pizza tropikana (Groddad pizzabotten med gul, mogen jackfrukt, banan, curry, paprika, picklad rödlök, rawvegansk ost) eller Svamp pizza (Groddad pizzabotten med marinerade svampar, paprika, picklad rödlök, basilika, och rawvegansk ost) serverad med en pizzasallad.
Alternativt en Pizza Bianco, som innehåller solros creme cheese, marinerad grönkål (kan ersättas mot spenat om det ej går att få tag på eko), picklad rödlök, fikon, granatäpple, marinerade & aktiverade solrosfrön.

Dessert:
Salted caramelkaka med graviolamousse. (Graviola är en tropisk superfrukt som även kallas för Soursop eller Guanabana.)


Alternativ:
Krämig chokladmoussebakelse

Dryck att skåla i:
Hibiscus & lime dricka


Alternativ:
Apelsin & pitaya dricka

Allergier? Jag anpassar allergierna du har, så hör av dig!

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är 20160924_081247.jpg


Så hur går vi vidare för att 2021 ska bli ett så bra år som möjligt?
1. Försök lägga dig innan 10 varje kväll, eller åtminstone lägga dig så pass tidigt att du kan vakna av dig själv utvilad utan väckarklocka. Det här ger mer energi och en känsla av välbehag i kroppen.

2. Skaffa mål inom kosten för att den ska bli hälosammare för just dig- jag rekommenderar alla att prova äta minst 50% av sin kost helt raw. Gör du det så får du den naturliga vätskan, syret och enzymerna som raw mat innehåller för att du ska kunna ta upp näring bättre, helt enkelt smälta mat bättre, få ett bättre immunförsvar, matsmältning och mer energi. Genom att äta minst 50% rawfood i din kost får du också bättre PH balans. Det här är ett exempel på ett bra mål med kosten man skulle kunna ha. Annat exempel på bra mål med kosten kan vara t.ex att äta MINST ett rawfoodmål per dag, dricka en grön juice eller smoothie per dag, tugga maten bättre eller äta mer växtbaserat. Har man svårt att äta helt växtbaserat kan du t. ex ha som mål att äta växtbaserat varannan dag, eller minska ner de animaliska på tallriken till 50% och fylla ut med mer grönsaker, rotfrukter, frukter, nötter, frön, groddar eller enbart äta animaliskt på helgen t. ex.

3 . Börja dagen med ett léende och en god frukost och ät inte för mycket sent på kvällen. Genom att börja dagen med en frukost väcker du kroppen och ger den ny energi för dagen, samt att du minskar risken att bli vrålhungrig senare på dagen eller på kvällen. När solen går ner minskar vår matsmältningskraft och vi har lättare för att lägga på oss, och sämre förmåga att ta upp näring och sömnen får inte heller samma kvalité eftersom de första timmarna av natten då går åt till matsmältning när det egentligen borde gå åt till healing.

4. Träna eller motionera minst 30 minuter per dag, du ska gärna bli lite svettig på ryggen. Det här stärker kroppen, imunförsvaret, ökar energin, ger bättre sömn och ger dig bättre humör.

5. Var ute minst 30 min per dag, och helst mitt på dagen. Vi behöver all frisk luft, syre och ljus vi kan få för att stärka oss själva, minska risk för depression och sjukdomar och få mer energi.

6. Var nyfiken och öppen för att lära dig nya saker. Livet handlar om fortsatt förbättring. För att göra detta bör vi alltid ha ett öppet sinne och vara nyfikna. Fortsätt lära dig och sträva efter högre ideal!

7. För ut saker ur ditt liv som inte fungerar. Vad tyngde ner dig 2020? Vad trivdes du inte med? Kan du ta bort dessa faktorer år 2021? Det kan vara ett mål iallafall. Dessa kan innefatta relationer, utgifter, skulder, dålig mat, kläder som inte passar etc. Att ha saker i ditt liv som inte bör vara där tynger ner dig från att hålla på med det du försöker åstadkomma i livet. Eventuella misslyckanden i ditt liv är värdefulla lärdomar som innebär större chanser för lyckanden framöver. När du misslyckas får du värdefull insikt i saker som både fungerar och inte fungerar. När du går vidare till nästa mål du försöker uppnå drar du stor nytta av att ta bort det du märker tynger ner dig eller tar bort det som inte funkar för dig.

8. Prova att minska ner social media till hälften, åtminstone någon eller några dagar i veckan, då upptäcker du annat i livet och kanske även blir mer social mot dina vänner och familj IRL istället. Social media styr oss väldigt mycket, prova att vara utan det lite ibland och sätt ut tider då du stänger av!

9. Sätt ett mål att göra någonting extra för miljön varje dag, det kan handla om att t. ex inte stå i duschen lika länge, välja mer närproducerad mat, ta cykeln istället för bilen, tänka igenom inköp en extra gång, kanske handla på second hand istället, etc. Om alla kunde göra en liten extra minigrej för miljön om dagen så får vi tillsammans stor positiv effekt på vår miljö! De lilla kan spela stor roll!

10. Förläng middagen. Styr upp och planera dagen så att middagen kan bli en tid på dagen du du sitter ner lite extra länge, tar det lugnt, njuter av god mat (och nej det behöver inte vara någon märkvärdig middag- enkelhet är mest hållbart!), tuggar länge och kanske umgås med familjen, vänner eller kanske är för dig själv och gör det till din egentid.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.