Varför du ska äta MOGEN frukt och inte omogen frukt

on

Här i Sverige har vi ett stort problem. Frukten vi köper är sällan mogen. Frukt som inte är mogen innehåller mer fibrer vilket många tror är bra, men behöver vi mer fibrer? Om man äter en ”vanlig” kost, visst, men inte när man äter en raw eller vegankost (och omogen frukt är inte bästa källan för fibrer för människor som äter en fiberfattig kost för övrigt heller). För mycket fibrer är inte heller bra nämligen, våra tarmbakterier har bara en viss kapacitet, och äter vi mer än dem klarar av att omvandla till näring blir vi lätt uppsvällda, gasiga, trötta, förstoppade och kanske får ont i magen. Mogen frukt innehåller också fibrer, men mjukare sådana som är snällare för kroppen att ta hand om. Mogen frukt hydrerar oss mer, och jag har sagt det förr men säger det igen- människokroppen är vätskebaserad och behöver ren levande vätska som kan tas upp i varje cell. När en frukt (eller bär) mognar på trädet bildas inte bara mer smak utan även mer näringsämnen och antioxidanter, och upptaget av dessa ämnen blir även mycket högre. Frukt som inte är mogen är försurande (det finns undantag), medans frukt som är mogen är basbildande. Vissa frukter kan innehålla viss typ av syror som är skadliga för oss, banan t. ex, det går en megatrend om att äta omogna bananer, dessa innehåller inte bara resistent stärkelse i mängder utan även en typ av syra som kan reta tarmslemhinnan. Om du låter bananen mogna till den är gul med några små svarta prickar så finns den syran inte kvar, det har bildats mer C vitamin och mer antioxidanter, mer sötma och lite av stärkelsen finns faktiskt kvar ändå, och ja, de lilla som finns kvar räcker, mer behöver vi liksom inte, för mycket resistent stärkelse tynger oss/ belastar även kroppen (för allt som tynger oss är samma som belastning). Kakifrukter innehåller ett ämne som liknar latex i omoget tillstånd och kan orsaka allergisymtom, men även bilda bezoarer i tarmen. Citrusfrukter, bär, ananas, tomater, och stenfrukter kan skada tandemaljen om dem inte är ordentligt mogna om man äter mycket av dem. Vissa frukter däremot kan ha viss typ av hälsoeffekt i omoget tillstånd, t. ex papaya, eftersom den innehåller mer enzymer och inte är syrabildande i omoget tillstånd (dock innehåller mogen papaya även mycket enzymer, så av den anledningen finns det ingen anledning att välja den omogna), även zucchini, gurka (ja, dem är också frukter) går bra att äta omoget vilket vi också oftast gör, men dessa frukter liknar också mer grönsaker. Men fortfarande, även frukter som går bra att äta i omoget tillstånd är bäst att äta i moget tillstånd, iallafall om du ska äta mer än några bitar. Om du är inne på att äta monomeal (måltider bestående av endast frukt av valfritt slag, alltså ett större fruktmål som frukost, lunch eller middag) är detta otroligt viktigt eftersom omogen frukt inte kommer göra att du känner dig ”nöjd” eller riktigt mätt, inte ge dig tillräckligt med näring, upptaglig energi/ kalorier, när man monomealar är det alltså viktigt att frukten du väljer är tillräckligt mogen, söt, för att du ska känna dig nöjd, men också må bra i magen! Många som börjar tillföra mer frukt i kosten eller ändrar om kosten klagar ofta på magproblem eller att dem är förstoppade, och jag kan se en stark trend här, dessa människor brukar ofta äta mycket bananer istället för det dem tidigare åt vilket är en stor miss, bananer har en väldigt uppstoppande effekt på magen och för att bananerna inte ska ha det så behöver dom vara riktigt mogna, gul med svarta prickar, och även texturen på bananen behöver vara mjuk, och inte så många äter bananer i de stadiet. Annan omogen frukt så som päron, mango, avokado kan även också verka uppstoppande och problematisk.

Slutligen, lite hälso tips i samband med inlägget: Ät frukten i ett väl moget tillstånd så frukten utvecklat sin näring, blivit saftigare och kan ge dig glukoset som fungerar som brännsle för våra celler. Ät gärna frukten enbart för att få ut dess maximala hälsofördelar. Få i dig mycket vätska, ät även mycket råa grönsaker, alger och groddar, samt ät mindre fett och grövre proteiner i kosten, då får du en perfekt balans mellan fibrer, glukos, mineralsalter och viktiga näringsämnen, samt en glad tarmflora! Juicer och smoothies är bra att komplettera med också, åtminstone om man har känslig mage, har svårt att tugga tillräckligt, har svårt att få i sig tillräckligt med kalorier eller om man är ny på rawfood och inte hunnit vänja in kroppen med mer volym och fibrer i maten!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.