Så här påverkar stressen våra matbegär- och så här tar du kontroll!


Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är food-choice_620x350_61495106600.webp


Stress är ett stort problem idag, och det är inte som det var förr- att vi var tillfälligt stressade eller endast vid enstaka tillfällen. Numera kan vi vara stressade hela tiden, ofta handlar det om jobb, familj, relationer, telefoner, datorer/ social media, press, och ofta mycket multitaskande, vi lever i en värld numera där tempot är högre än vi klarar av, därför blir det att vi ständigt är stressade vilket vi absolut inte är skapta för att vara.

Det är lätt att tro att stress bara sitter i huvudet, men hjärnan har faktiskt så pass mycket inflytande att den kan skicka signaler till hela kroppen hur den ska fungera. Stress påverkar alltså mycket, hjärtat, vårt matsmältingssystem, muskler mm. Binjurarna börjar vid stress att producera kortisol som dom fått signaler från hjärnan vid stress eftersom kroppen är i fara, sedan skickas signalerna över till vårt adrenalin. Kortisolen förbereder kroppen för att du ska kunna snabbt vara stark och fly. När detta sker produceras inte bara mycket adrenalin utan även en hög glukosnivå för att du ska ha energin att agera och prestera. Kortisolet hämmar därmed insulinproduktionen så att glukos inte kan lagras. Allt detta för att du ska få den glukosen som levereras ut till dina vävnader så snabbt som möjligt vilket i sin tur gör att den stressen sedan försvinner och det blir normalt igen.

Vi är skapta för att vid stress kunna fungera på det här sättet, men stress är inget vi klarar av varje dag, och det är det som problemet är numera- vi utsätter oss för stress på ett eller annat sätt nästan hela tiden. Det som händer när vi stressar så mycket som vi gör idag är att det blir svårt för din kropp eftersom du kommer att ha ständigt förhöjda nivåer av kortisol. Att ständigt ha förhöjt kortisol gör därför att vi försämrar vårt upptag av socker (eftersom insulinproduktionen stannar av) och vi lagrar mycket mer (därav en orsak till varför man kan gå upp i vikt av stress). Problemet som blir är ju då att stress kan öka hungern eftersom stresshormonet (kortisol) går upp. Det är nu vid dessa tillfällen vi börjar längta efter ”tröstmat” eller nånting som tynger ner oss då vi upplever kraftig hunger. Ofta blir det någon form av föda som kräver mer arbete för kroppen att bearbeta, så som kakor, glass etc där kombinationen mycket fett och socker ingår, eftersom ”hunger” får oss automatiskt att välja kaloririkare livsmedel, det är den här kombinationen som därefter samlas runt buken och skapar mycket sjukdomar.

Om du kan vara medveten om begären efter socker och fettrika livsmedel, var dem kommer ifrån, så kan du lättare hantera situationen. Självklart är vi smarta att längta efter socker, våra kroppar är ju avsedda för detta, men det är skillnad på socker och socker. Idag finns det socker i processad form och det är INTE vad våra kroppar ska ha, vi är nämligen skapta för att äta frukt, alltså få vårat socker från hela frukter (och växter) istället. De flesta livsmedel som går att köpa färdiga innehåller socker i kombination med fett eftersom livsmedelsindustrin vet att det är beroendeframkallande och det är också billigt. Det vi egentligen ska ha är ju frukt. Omedvetet blir vi därför lurade att äta sånt som inte tillfredställer oss och som får oss att vilja gå tillbaka och äta mer. Den goda nyheten är att du kan äta socker utan att bli beroende och även få i dig RÄTT socker, du kan välja frukt istället, frukt tillfredställer och när du dessutom kombinerar dem med grönt får du i dig mineralsalterna vilket gör dig stabil. Du bör inte blanda frukt (eller vilken sockerart som helst egentligen) med för mycket (om ens något) fett för då börjar kroppen tillverka adrenalin och du får svårare att få in sockret i cellerna på grund av att insulinet fungerar sämre och fettet ”är i vägen” för sockret att ta sig in i cellerna för att ge cellerna energi.

Om du är stressad ska du därför göra lite utav motsatsen till vad du brukar ha cravings för, eller snarare välja rätt livsmedel- du ska alltså äta mat med mindre halter fett och välja kolhydrater av bra form från frukt, grönt och rötter. Eftersom matsmältningsystemet inte fungerar optimalt vid stress behöver du sånt som är lätt att bryta ner, alltså är frukt klockrent. För att skydda binjurarna som slits vid mycket stress/ lätt blir utarbetade är det också viktigt att du äter mellanmål så att du håller dig stabil hela tiden, på så vis slipper du ökade adrenalinhalter samt att det är lättare att göra bra matval. Alltså äta oftare, mindre fett och mer simpelt (använd så få ingredienser som möjligt i måltiderna) skulle kunna göra att stressnivåerna går ner samt att du skyddar dig själv från att få alltför utmattade binjurar.

För att hantera stressen är det viktigaste att du tar tag i den och försöker göra något åt den såklart, djupandning, meditation och yoga är bra verktyg, även träning för vissa. Men se över ditt liv vad som stressar dig och försök hitta lösningar. Har du för mycket i kalendern? Stressar omgivningen dig? Hur ser din familj och vänskaps situation ut? Tar ditt jobb kol på dig? Har du för höga krav på dig själv? Har du hög press på dig själv? Är du orolig eller nedstämd över något (oro visar sig på liknande sätt som stress)? Trivs du i dina relationer? Har du mycket negativa tankar? Stressar ekonomin dig? Försök svara på dessa frågor och hitta gärna på fler…och försök sedan gräva efter lösningar du skulle kunna göra med de moment i livet som skapar stress.







*Bild från google

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.