Antiinflammatoriska solgula nudlar


Det här receptet slår allt om man vill äta något antiinflammatoriskt, mättande och extremt näringstätt! Det går snabbt att göra och resultatet är väldigt vackert och ser otroligt inbjudande ut! Variationen i receptet är stor, man kan t. ex smaksätta med vitlök eller olika örtkryddor, currypulver, olika grönsaker t. ex grönsaksnudlar av rättika eller variera kinakålen mot andra bladgrönsaker!
https://www.youtube.com/watch?v=IANS4E1Y2vw

Receptet:
Spiralisera/ gör ”nudlar” av en liten zucchini med en potatisskalare, blanda i 4 hackade kinakålsblad, och en bit tempeh, ca 100 gram eller så mycket du känner för*. Massera ihop detta väl med 1,5-2 msk tahini. Om din tahini är väldigt fast i texturen bland även i 1-2 tsk valfri bra olja. Blanda i 1-2 dl of krämig kokosyoghurt**, 1 tsk gurkmejapulver (ta gärna mer, helt ärligt, jag brukar ta 4 tsk…smaka dig fram!), 1/4 tsk svart salt (annat salt funkar men de svarta nama kalak saltet ger en god ”äggig”smak), 1/4 tsk hing (eller 1 tsk lökpulver, eller ta både och…), massa (helst nymalen & grovmalen) svartpeppar. Toppa gärna med oliver och färsk basilika eller persilja om man känner för det! Näringsjäst kan även va en god toppingkrydda om man vill!

*Tempeh är en fermenterad sojabönost som finns att köpa bland veganalternativen, tofu etc i välsorterade mataffärer, fråga annars efter det eftersom det är en råvara som är extremt god och hälsosam och borde kunna köpas in utan problem. Om man inte har tempeh kan man ersätta den mot tofu, ett par dl bovetegroddar, gröna frysta ärtor eller kikärtor eller andra bönor, linser.

**Kokosyoghurt är fermenterad kokosgrädde, har ma inte detta kan något som är liknande yoghurtkonsistens ersättas, t. ex en avokado som man mosar/mixar med citron, 1 dl blötlagda cashewnötter/ andra frön nötter som mixas med 1-2 dl vatten till en yoghurtliknande textur.

English:
Spiralize 1 zucchini with a potatopeeler, mix it with 4 chopped leaves of napa cabbage and a piece of finely chopped tempeh. Massage it well with your hands with 1,5-2 TBS of runny tahini. Mix in 1/2-1 cup of creamy coconut yoghurt, 1 tsp of turmeric powder (well, I use 4 tsp because I love the health benefits and the taste too…but try and see how much you want…), 1/4 tsp of nama kalak (black salt), 1/4 tsp of hing (or 1 tsp onion powder or both), lots of blackpepper. Finish with olives and fresh basil or parsley if you want. Nutritional yeast is also a good topping I like to sprinkle on top.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.