Gurkmejakulor, 1 msk gurkmeja i två bollar!!!


Utmaning! Ät 1 msk gurkmeja om dan! 1 msk per dag är rekommenderad dos enligt forskningslitteraturen. Det ger en stark och naturlig läkande effekt på kroppen. Jag kommer köra en utmaning nu där du ska äta 1 msk om dagen. Självklart kan du börja med en mindre dos om du är ovan, men försök äta lite gurkmeja varje dag! Vi kör utmaningen från och med idag och hela December ut! Följ mig på min nya svenska instagram @rawveganse.sverige och ( min engelska instagram heter bara @rawveganse om du vill följa mig där med), där du får extra pepp, och där du även kan tagga mig så jag får se hur det går för dig! Använd hashtagg #rawveganse!

Här är massor av fördelar med gurkmeja:

– Gurkmeja stärker och underlättar matsmältningen och fettnedbrytning genom gallutsöndring.
– Gurkmeja kan förebygga cancer och Alzheimers.
– Gurkmeja sänker det inflammationsrelaterade ”onda” kolesterolet LDL och ökar det goda HDL-kolesterolet. Det stärker även hjärta och kärl genom dess blodförtunnande effekt.
– Gurkmeja förbättrar insulinkänsligheten. Gurkmeja kan även motarbeta utveckling av diabetes.
– Gurkmjea innehåller kurkumin, ett ämne som på ett effektivt sätt bekämpar inflammaion.
– Gurkmeja har länge använts inom ayurvedisk medicin för att stärka matsmältningen, rena kroppen, behandla feber, leverproblem, infektioner och artrit.
– Gurkmeja läker sår och kan lindra sårinfektioner.
– Gurkmeja förstärker effekten av vitamin D3 och vitamin E.
– Gurkmeja skyddar levern mot gifter och stödjer hälsosam leverfunktion, motverkar fettlever.
– Gurkmeja blockerar bildningen av AGE-komplex, Advanced Glycation end-producs, vilka skadar vävnader såsom diabetisk retinopati, blindhet, grå starr, Parkinson och Alzheimer.

Det kan vara svårt att få i sig 1 hel msk per dag, men jag har receptet som förenklar det för dig! Du gör dessa smarriga energibollar/godisbollar! Det räcker att du äter 2 bollar på en dag, så har du fått i dig 1 msk! Perfekt att ha hemma ståendes i kylskåpet (dem är godare kalla då dem blir tryffelliknande i konsistensen när dem är kalla!) eller ha med sig i väskan när man är på språng! Ta en boll innan/efter träning så motverkar du skador/träningsvärk och onda/ trötta muskler, eller ät på kvällen så sover du gott, som förrätt på middagen, efterrätt på frukosten, you see, det finns massor av tillfällen att klämma in en boll i vardagen!

En sats ger 10 bollar, gör gärna större sats när du väl är i farten!
Du behöver:
– 14 färska dadlar
– 1,5-2 msk kokosolja
– 5 msk gurkmeja
– 1 krm kardemumma (valfritt)
– en nypa salt, ca 1/4 tsk
– 1/4- ½ tsk cayennepeppar, svartpeppar eller chili (OBS! Detta är viktigt då peperin, ett ämne som finns i pepparfamiljen gör att kurkumin (de aktiva ämnet i gurkmeja) blir mer tillgängligt och upptagligt!)

Gör så här:
Kärna ur dadlarna och kör alla ingredienser i matberedaren tills det är väl blandat och liknar en stor deg. Forma till 10 bollar. Kyl dem gärna före servering då detta gör att kokosoljan stelnar vilket i sin tur gör att bollarna får en härlig ”tryffelaktig” konsistens, inget måste, dem är goda rumstempurerade också!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.