Picklad ingefära i 3 variationer+ hälsoegenskaper av ingefära

Ingefära är fantastiskt:
– Bra för alla typer av magproblem, förstoppning, diarré, illamående, uppblåshet, gasig mage.
– All typ av värk, huvudvärk, träningsvärk, ont i muskler, leder
– Stelhet
– Trötthet
– Det är parasitdödande
– Stärker imunförsvaret
– Antibakteriallt och antivirus
– Innehåller de proteinnedbrytande enzymet proteas, vilket främjar matsmältningen och motverkar inflammation
– Innehåller fenolen gingerol som hämmar produktionen av kväveoxid, en substans som snabbt formas till en skadlig fri radikal (kallad peroxynitrit). Gingerol skyddar även mot tumörer, kan döda vissa cancerceller.
– Motverkar illamående, graviditetsillamående, yrsel och åksjuka.
– Motverkar högt kolesterol
– Motarbetar diabetes

* Ingefära kan ha blodförtunnande effekt och bör användas med försiktighet vid intag av blodförtunnande läkemedel, dock finns det inga kända risker om man äter under 3 msk/ dag.

Det finns alltså många anledningar att införa ingefära i sitt liv! Jag har tagit fram recept på picklad ingefära, vilket är fantastiskt att ha som tillbehör till maten, t. ex vegansk sushi, sallader, ugnsbakat, rawfood/veganska biffar, som topping på pizza, paj, soppa eller smoothie! Den härligt starka och fräscha ingefäran tillsammas med sött, syrligt och salt gör att det blir en fin smakbrytning till nästan vad som helst! Man kan även blanda ut picklad inegfära i kokosyoghurt, för en härligt god sås och för att mildra ner ingefäran om man vill.

Variant 1:
– 1 dl tunt skuren ingefära
– 2 färska dadlar
– juicen av ½-1 citron
– 1/4- ½ tsk salt
Gör så här:
Mosa dadlarna i citronen med saltet med en gaffel. Lägg i den tunt skurna ingefäran och tryck in vätskan med hjälp av en gaffel. Låt stå minst 1 timme före servering, själv tycker jag att den blir som bäst dagen efter!

Variant 2:
– 1 dl tunt skuren ingefära
– 1,5 msk honung*
– 2 msk äppelcidervinäger
– 1/4-½ tsk salt
Gör så här:
Mosa honungen i äppelcidervinäger med saltet med en gaffel. Lägg i den tunt skurna ingefäran och tryck in vätskan med hjälp av en gaffel. Låt stå minst 1 timme före servering, själv tycker jag att den blir som bäst dagen efter!

Variant 3:
– 1 dl tunt skuren ingefära
– 1,5 msk yaconsirap*
– 2 msk äppelcidervinäger
– 1/4-½ tsk salt
Gör så här:
Mosa yaconsirapen i äppelcidervinägern med saltet med en gaffel. Lägg i den tunt skurna ingefäran och tryck in vätskan med hjälp av en gaffel. Låt stå minst 1 timme före servering, själv tycker jag att den blir som bäst dagen efter!

*Kokossirap eller lönnsirap borde funka fint som substitut, dock blir smaken annorlunda, men om det är till de bra håller eller de mindre bra hållet- det får du avgöra! 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.